Uppdragsbeskrivning

Vi söker en konsult för att arbeta med Kravställning och behovsinventering inför upphandling av affärssystem.

Arbetsuppgifter:

  • Gå igenom befintligt system och dess funktionalitet, nulägesbeskrivning.
  • Kartlägga och identifiera behov av funktioner i framtida system baserat på hur verksamheten önskar arbeta, styra, planera och uppfölja inom samtliga funktionaliteter.
  • Formulera kravställning för krav till upphandling av ett affärssystem

Skall-Krav:

  • Du ska ha relevant högskoleutbildning inom exempelvis ekonomi eller motsvarande kompetens erhållen genom vad uppdragsgivaren bedömer som likvärdig genom exempelvis andra utbildningar och arbetslivserfarenhet.
  • Du ska ha flerårig erfarenhet av arbete med affärssystem.
  • Du ska ha flerårig erfarenhet av arbete med affärssystem så som budgetering, uppföljning och arbete med bokslut.
  • Du ska ha god kunskap om statlig redovisning och regelverk kring statlig ekonomi.
  • Du ska ha flerårig erfarenhet av att ha arbetat med statlig ekonomi.
  • Du ska ha god kunskap om verksamhetsstyrning i staten.
  • Du ska ha ett processtänk och kunna se hur ett systemstöd ska kunna stödja uppdragsgivarens ekonomistyrning och verksamhetsstyrning.
  • Du ska ha god kommunikativ förmåga muntligt och skriftligt.
  • Du ska kunna presentera förslag på upplägg och arbetssätt.

Bör-krav:

  • Du bör ha erfarenhet av att ha gjort verksamhetsgenomgång på en statlig myndighet.
  • Du bör ha erfarenhet av att tidigare ha tagit fram krav vid upphandling av affärssystem i staten.
  • Du bör ha erfarenhet av att, via systemstöd, knyta ihop ekonomi och verksamhet.
  • Du bör ha god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i grupp med gemensamma mål.
Detaljer

Referens:100284

Ort: Stockholm

Startdatum:2025-10-01

Slutdatum:2026-06-30

Ansök senast:2025-04-03

Konsultförmedlare