Uppdragsbeskrivning
Vi söker en projektledare till ett uppdrag där du kommer att leda, genomföra och koordinera följande:
- Förstudie, upphandling/avrop och implementering av ekonomisystem
- Förstudie, upphandling/avrop och implementering av HR- och lönesystem
- Implementering system för budget, prognos och verksamhetsstyrning, Hypergene
Utöver projektledningsarbetet kommer du att genomföra och dokumentera:
- förstudierna
- workshops
- krav
I rollen som projektledare kommer du att utgöra en viktig länk mellan olika roller i verksamheten och den tekniska lösningen. Din mångåriga erfarenhet och kunskap kommer att vara en avgörande framgångsfaktor för att säkerställa att förväntat resultat levereras. Du kommer att arbeta nära användare, verksamhetsspecialister, andra projektledare, arkitekter, utvecklare och testare.
Skall-krav:
- Du ska vara på kompetensnivå 4 eller högre inom projektledning och styrning (hög generalistkompetens, ofta minst 9 års erfarenhet inom aktuell roll, tar huvudansvar för ledning av större grupp och har hög självständighet).
- Du ska ha kompetens inom och arbetslivserfarenhet av projektledning i organisationer med mer än 500 medarbetare (ska styrkas av 3 olika uppdrag).
- Du ska ha kompetens inom och arbetslivserfarenhet av projektledning, genomförande och dokumentation av förstudier inför införande eller byte av administrativt system (ska styrkas av 3 olika uppdrag).
- Du ska ha kompetens inom och arbetslivserfarenhet av att vara workshopledare och dokumentera resultatet av workshops (ska styrkas av 3 olika uppdrag).
- Du ska ha kompetens inom och arbetslivserfarenhet av kravställning och kravhantering. För att detta krav ska uppfyllas ska du ha erfarenhet av att identifiera krav utifrån verksamhetsprocesser och strukturera och dokumentera dem (minst 2 års arbetslivserfarenhet)
- Du ska ha arbetslivserfarenhet av att implementering ett inköpt system, från förarbete med kravställning m.m., själva inköpsprocessen samt hela vägen till implementationen och mottagandet av det inköpta systemet i verksamheten.
För detta krav gäller minst 3 olika uppdrag varav:
– ett (1) ska vara av inköp och implementation av ekonomisystem
– ett (1) ska vara av inköp och implementation av HR- och lönesystem
- Du ska ha kompetens inom och arbetslivserfarenhet av att ha genomfört en offentlig upphandling och/eller ett komplext avrop från statligt ramavtal enligt lagen om offentlig upphandling (ska styrkas av 2 olika uppdrag).
- Du ska ha mycket god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska med andra personer, såväl verksamhetens användare som it-specialister, god samarbetsförmåga och samt förmåga att arbeta i och anpassa sig till en grupp.
Meriterande krav:
- Kompetens inom och arbetslivserfarenhet av att implementera system för budget, prognos och verksamhetsstyrning i rollen som projektledare eller annan roll (ska styrkas minst 1 uppdrag).
- Erfarenhet av att arbeta inom staten. Detta innebär att du bör ha arbetat i uppdrag på minst två olika myndigheter.
- Kompetens inom och arbetslivserfarenhet av att leda arbete med förändringsledning (ska styrkas av 2 olika uppdrag).
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Ort: Stockholm
Omfattning:100%
Startdatum:2025-08-10
Slutdatum:2027-08-10
Option:2028-08-10
Ansök senast:2025-06-26