Uppdragsbeskrivning

Bakgrund

Omsorgs- och socialförvaltningen har identifierat brister inom verksamhetsområdet funktionsnedsättning. Bristerna omfattar både det systematiska kvalitetsarbetet och förmågan att säkerställa att brukare får de insatser de har rätt till enligt beslut. Det har även framkommit att medarbetare i vissa fall allvarligt brustit i sitt agerande gentemot enskilda brukare. Tidigare intern uppföljning samt Lex Sarah-utredningar har visat att:

• Rutiner inte har följts

• Avvikelser inte dokumenterats eller hanterats strukturerat.

• Uppföljning av beslutade insatser varit otillräcklig.

• Riskanalyser för den enskilde vid uteblivna insatser inte genomförts.

Som ett led i förvaltningens fortsatta förbättringsarbete efterfrågas ett utifrånperspektiv med konkreta förslag på åtgärder som kan hjälpa förvaltningen att vidareutveckla ett pågående arbete.

Syfte

Det övergripande syftet är att kartlägga och identifiera förekomst av brister inom området funktionsnedsättning egen regi samt myndighet. Utgångspunkt är i kraven enligt LSS och SoL samt Socialstyrelsens ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.

Krav på leverans

Frågeställningar som uppdraget ska besvara

1. Varför får vi inte till följsamhet fullt ut i hur vi arbetar i enlighet med vårt systematiska kvalitetsarbete? Vilka konkreta åtgärder behöver vidtas?

2. Hur kan vi konkret vidareutveckla vår samverkan mellan myndighet och utförare? Vad behöver vi för redskap för detta?

3. Vilka förutsättningar behövs för att samarbetet inom egen regi funktionsnedsättning ska fungera bättre? Vilka konkreta åtgärder behöver vidtas?

4. Hur ser förståelsen ut för insatsen med stödpedagogerna och kvalitetsutvecklare? Hur kan vi förankra arbetet med stödpedagogerna och kvalitetsutvecklare så att vi får ut den effekt som önskas?

5. Hur kan förvaltningen utveckla sina metoder för att säkerställa uppföljningen av myndighetsbesluten? Ge konkreta förslag.

6. Vilka ytterligare åtgärder/insatser behövs av cheferna inom egen regi funktionshinderområdet för att säkerställa en god och säker omsorg?

Roll

Förmedlare ska tillhandahålla en eller flera utredare inom socialtjänst/omsorg.

Förväntat resultat

Förväntat resultat Utredningen ska på ett samlat sätt tydliggöra eventuella brister i verksamheten både på enhets- och övergripande nivå inom verksamhetsområdet funktionsnedsättning.

Utredningen ska utgöra ett underlag för beslut om insatser som avser att komma tillrätta med identifierade brister och utvecklingsbehov.

Distansarbete

Hybrid

Hantering av personuppgifter

Konsulten/konsulterna kan komma att ta del av personuppgifter muntligen i samband med uppdraget.

Faktureringsplan vid fastpris

Fastpris baseras på den offererade tid- och genomförandeplanen. Timpris tillämpas för eventuellt tilläggsarbete som faller utanför den överenskomna tid- och genomförandeplanen.

Handlingar som ska ingå i offert

  • CV
  • Referensförteckning
  • Genomförandeplan
  • Tidplan
  • Pris

Obligatoriska krav:

  • Dokumenterad erfarenhet av utredningsarbete inom offentlig sektor, särskilt kommunal omsorg
  • Kunskap om SoL, LSS och tillämpning i praktiken
  • Kunskap om Socialstyrelsens föreskrifter för systematiskt kvalitetsarbete
  • Erfarenhet av förbättrings- eller utvecklingsarbete i kommunal verksamhet
  • Förmåga att arbeta oberoende och leverera konkreta åtgärdsförslag
  • God förmåga att sammanställa och analysera kvalitativ och kvantitativ data
  • God kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska

Meriterande krav:

  • Erfarenhet av Lex Sarah-utredningar eller annan tillsynsverksamhet
  • Arbetat som chef inom LSS eller SoL-verksamhet
  • Processledarutbildning eller liknande
  • Kunskap om samskapande arbetssätt mellan myndighet och utförare

Övrigt:

  • Referensuppdrag: Erfarenheten styrks genom 2 antal referensuppdrag med exempelvis följande innehåll: o Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. o Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. o Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.
  • Genomförandeplan: Beskrivning av tillvägagångssättet för uppdragets genomförande. Planen ska inkludera process, angreppssätt samt en tydlig arbetsgång för hur utredningen kommer att genomföras.
  • Tidplan: Preliminär tidplan med milstolpar

Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se

Detaljer
Referens: 39548

Ort: Lidingö, Sverige

Distansarbete:Hybrid

Omfattning:Uppskattad omfattning ska anges i tidplan eller genomförandeplan. Den exakta omfattningen fastställs i samråd med beställaren.

Startdatum:2025-08-18

Slutdatum:2025-11-10

Ansök senast:2025-07-10

Konsultförmedlare