Uppdragsbeskrivning

PTS har behov av upphandlingsstöd för att genomföra en upphandling avseende klienter. Därtill kommer PTS sannolikt ha behov av ytterligare upphandlingsstöd avseende it-relaterade upphandlingsföremål (hårdvara såväl som mjukvara).

Den exakta omfattningen av det första uppdraget fastställs i dialog med vald uppdragstagare i samband med uppdragets påbörjande, med utgångspunkt i upphandlingsföremålet, förfarande samt övriga relevanta förutsättningar.

Det operativa upphandlingsarbetet kommer att påbörjas så snart som möjligt.

Därutöver kan PTS komma att beställa upp till fem ytterligare upphandlingar samt ad-hoc-rådgivning. Denna möjlighet utgör en option och kan bara nyttjas under förutsättning att leverantören accepterar att ta på sig ytterligare upphandlingar.

Resultatkrav

Uppdragstagaren ska leverera följande resultat:

  1. En upphandlingsprocess som genomförs i enlighet med gällande regelverk och som skapar bästa möjliga förutsättningar för en rättssäker och effektiv upphandling.
  2. Ett juridiskt korrekt utformat avtal (inklusive kravspecifikation) som:
    • täcker PTS behov på ett heltäckande sätt,
    • säkerställer en ändamålsenlig leverans av de aktuella tjänsterna,
    • minimerar risken för tilläggsbeställningar eller extra ersättningar,
    • är så tydligt formulerat att risken för tolkningstvister eller samarbetssvårigheter är mycket låg, samt
    • främjar ett välfungerande och långsiktigt samarbete mellan PTS och leverantören.

Eventuella resultatbrister eller avvikelser i relation till ovanstående punkter kommer att ses som avvikelse i förhållande till kravställt resultat.

Ansvarsbeskrivning

Uppdragstagaren kommer att vara ansvarig för upphandlingsprojektets genomförande i alla dess operativa delar samt framtagandet av samtliga upphandlingsdokument.

PTS kommer att vara behjälpliga med att definiera aktuella behov samt leverera ett utkast på kravspecifikation.

Leverantören ansvarar dock för att omvandla dessa behov och kravspecifikationsutkastet till en upphandlingstekniskt och avtalsrättsligt hållbar upphandlingsdokumentation som säkerställer att resultatkraven (1 och 2) realiseras.

Uppdragstagaren ska tillhandahålla en huvudansvarig för uppdraget, men får även involvera ytterligare roller om det bedöms nödvändigt för att uppnå ett ändamålsenligt resultat. Den huvudansvarige ansvarar dock för att samtliga ovan angivna resultat realiseras och ska även vara kontaktperson gentemot PTS.

Intervjuer

PTS kommer att genomföra intervjuer med de anbudsgivare som bedöms lämpligast utifrån det skriftliga underlaget. Intervjuerna genomförs med den huvudansvarige hos anbudsgivaren, om även andra roller har offererats får även dessa personer delta under intervjun.

Intervjuerna syftar till att bedöma anbudsgivarens:

  • förmåga att analysera och förstå de verkliga verksamhetsbehoven och hitta passande lösningar,
  • pedagogisk och kommunikativ förmåga att uttrycka sig,
  • samarbetsförmåga med team, beställare och slutanvändare, samt
  • kravuppfyllnad av nedan angivna krav och mervärden.

Intervjuerna kommer att ske på distans via virtuellt mötesrum. Det kommer i viss mån att finnas möjlighet att välja tid och de huvudansvariga ska vara tillgängliga för intervju 15:e, 17:e och 19:e december 2025. Varje part står för sina kostnader vid intervjutillfället. PTS äger rätten att, under intervjutillfället, verifiera att obligatoriska krav samt utvärderingskriterier är uppfyllda.

Krav på anbud

Anbudet ska innehålla:

  • timpris för den huvudansvarige samt eventuella ytterligare roller,
  • CV avseende den huvudansvarige
  • Minst tre referensuppdrag som visar att kraven nedan är uppfyllda
  • eventuell beskrivning av ytterligare erfarenheter och kompetenser som är relevanta, inklusive en motivering till varför de utgör ett mervärde.

Obligatoriska krav:

  • Den huvudansvarige ska ha minst tre års erfarenhet av att genomföra it-upphandlingar
  • Den huvudansvarige ska ha genomfört minst 3 stycken it-upphandlingar där den sammantagna fakturerade tiden motsvarar minst 500 timmar och där den huvudansvariga haft ett uttalat ansvar för både de juridiska och affärsmässiga aspekterna av uppdragets genomförande.
  • Den huvudansvarige ska ha genomfört minst tre förhandlande förfaranden med föregående annonsering där den sammantagna fakturerade tiden motsvarar minst 500 timmar.

Meriterande krav:

  • Det är ett mervärde om den huvudansvarige har juristexamen
  • Det är ett mervärde om den huvudansvarige ytterligare relevant erfarenheter (utöver kravnivå) av it-upphandling
  • Det är ett mervärde om den huvudansvarige har ytterligare relevant erfarenhet (utöver kravnivå) förhandlat förfarande.

Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se

Detaljer
Referens: 40629

Geografisk placering: SE, Stockholm

Distansarbete:Hybrid

Omfattning:Den exakta omfattningen av det första uppdraget fastställs i dialog med vald uppdragstagare i samband med uppdragets påbörjande, med utgångspunkt i upphandlingsföremålet, förfarande samt övriga relevanta förutsättningar.

Startdatum:2026-01-14

Slutdatum:2026-12-11

Option:2027-11-30

Ansök senast:2025-12-11

Publiceringsdatum:2025-12-03

Konsultförmedlare