Uppdragsbeskrivning
Avropet omfattar en (1) konsult inom kommunikationsstrategi. Konsulten ska initialt arbeta heltid (100 %) vid uppdragets start. Arbetsomfattningen kan därefter komma att minska successivt under avtalsperioden beroende på uppdragets behov. Staden kan inte garantera en arbetsomfattning om 100 % under hela avtalsperioden. Konsulten ska ha möjlighet att ta på sig ytterligare uppgifter inom ramen för uppdraget om behov uppstår. Eventuella förändringar i arbetsomfattning ska ske efter överenskommelse mellan parterna.
Placeringsort: Solna, Solna stadshus, samt möjlighet till distansarbete. Konsulten förväntas arbeta på plats i Solna stadshus inledningsvis under introduktion samt vid möten som beställaren bedömer kräva fysisk närvaro på plats. När samarbetet är etablerat finns möjlighet till distansarbete. Kontoret har öppna arbetsplatser i ett kontorslandskap.
Möjlighet till förlängning: två (2) gånger á tre (3) månader
Konsulten ska:
- Utarbeta och implementera kommunikationsplaner för projektet
- Samordna och ta fram informationsinsatser mot identifierade målgrupper
- Säkerställa att kommunikationen är enkel, tydlig och engagerande
- Bidra med strategisk rådgivning och operativt arbete
- Samarbeta med teknisk förvaltningen och andra relevanta aktörer
Det är meriterande om konsulten kan starta i januari 2026.
Krav på leverans
Konsulten ska:
- Upprätta en kommunikationsplan för uppdraget.
- Fungera som operativt stöd till stadens avfallsavdelning och kommunikationsenhet.
- Ta fram informativa texter som riktar sig till: Boende, Fastighetsägare & Andra berörda parter
- Säkerställa att texter anpassas för relevanta kanaler (till exempel webb, tryckt material, sociala medier)
- Arbeta i nära dialog med stadens kommunikationsenhet för att:
- Säkerställa enhetlig tonalitet och korrekt information.
- Godkänna material innan publicering. Ingen ersättning ges för restid och resekostnader till och från Solna.
Konsulten ska vid behov delta i avstämningsmöten med beställaren under uppdragets gång, både digitalt och fysiskt.
Roll
Leverantören ska tillhandahålla en kommunikationsstrateg som ska ta fram en kommunikationsplan som ger vägledning och förslag på:
- Vilken information som ska publiceras i stadens externa kanaler.
- Riktad information där staden har identifierat behov.
- Utforma förslag på informationstexter för olika kanaler. Kommunikationsstrategen ska fungera som stöd till avfallsavdelningen och kommunikationsenheten.
Säkerställa att kommunikationen är:
- Tydlig och korrekt.
- Engagerande och målgruppsanpassad
- I linje med stadens ambition om god service och bemötande
- Fokusområde: Införandet av fastighetsnära insamling av förpackningar.
Förväntat resultat
Under 2025 har Solna stad genomfört en stadsövergripande översyn för att identifiera de förutsättningar som finns för fastighetsägare att implementera fastighetsnära insamling av förpackningar. Den genomförda översynen utgör grunden för det aktuella kommunikationsuppdraget. Konsulten ska därför utgå från det befintliga underlaget och inte genomföra någon egen utredning. Parallellt pågår en översyn av vägledningen för fastighetsnära insamling, där staden kartlägger fastigheter som kräver särskild uppmärksamhet. Dessa insatser ska ligga till grund för behovet av skriftliga informationstexter och kommunikatörens arbete med att ta fram riktad information.
Arbetet ska även inspireras av kommuner som har kommit längre i sitt informationsarbete kring fastighetsnära insamling. Efter avslutat uppdrag ska konsulten ha levererat följande:
- En tydlig kommunikationsplan som beskriver hur Solna stad ska informera boende, fastighetsägare och andra berörda parter i relevanta kanaler, med särskilt fokus på de områden som identifierats som kräver riktad information.
- Underlag i form av informationstexter som möjliggör att Solna stad, via sin kommunikationsavdelning, kan uppdatera hemsidan med tydlig vägledning och information om vad som gäller i samband med förändringsarbetet mot fastighetsnära insamling av förpackningar. Vid behov från beställaren och om förutsättningar finns kan uppdraget komma att utökas till att omfatta informationstexter inom relaterade avfallsfrågor sett till uppdraget.
Projektorganisation
Konsulten arbetar självständigt i sin roll och har faktastöd av sakkunniga inom avfallsavdelningen. Konsulten rapporterar till Stabschef på tekniska förvaltningen samt en representant från stadens kommunikationsenhet. Avfallsavdelningen består av 4 medarbetare samt en avdelningschef. Avdelningen har en pågående rekrytering av ytterligare en avfallshandläggare som ska ha ett utpekat ansvar för stadens arbete med fastighetsnära insamling av förpackningar (FNI).
Krav på dokumentation
- Detaljerad kommunikationsplan som beskriver genomförandet, inkl. tidslinjer och ansvariga personer.
- Framtagna informationstexter till identifierade kanaler samt olika målgrupper. En första leverans med upplägg för information till hemsidan senast 1 månad efter kontraktsstart.
- Mötesprotokoll från avstämningsmöten med rapportering om status och behov.
- En sammanställning av samtliga viktiga leveransdatum och deadlines.
Obligatoriska krav:
- Akademisk examen inom kommunikation eller motsvarande.
- Minst 4 års erfarenhet av kommunikationsarbete under de senaste 6 åren.
- Dokumenterad erfarenhet av att ta fram och implementera kommunikationsplaner.
- Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.
- Goda kunskaper i Office-paketet.
Meriterande krav:
- Erfarenhet från kommunal verksamhet och/eller avfallskommunikation.
- Det är meriterande om konsulten kan starta i januari 2026.
Övrigt:
- Referensuppdrag: Konsulten ska bifoga minst två (2) referensuppdrag som denna utfört likvärdiga denna förfrågan. Referensuppdragen ska ha ägt rum de senaste tre (3) åren, pågående eller slutförda. Referensuppdragen ska: -innehålla en kort beskrivning av uppdraget och resultat. -uppdragsgivare ska framgå.
- Kontaktuppgifter referensperson: En referensperson ska anges per referensuppdrag med namn, mailadress och telefonnummer. Referenspersonen ska vara en person med god kännedom om uppdraget och ska således kunna intyga att kompetenser, förmågor, egenskaper samt erfarenheter angivna i denna förfrågan uppfylls.
- Tidplan: Konsulten ska ge en tidsplan för arbetet.
Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Geografisk placering: SE, Solna
Distansarbete:Hybrid
Omfattning:100%
Startdatum:2026-02-02
Slutdatum:2026-06-30
Option:2026-12-30
Ansök senast:2025-12-11
Publiceringsdatum:2025-12-03
Konsultförmedlare



