Uppdragsbeskrivning
Bakgrund
Sveriges regering har beslutat att PTS (Post- och telestyrelsen) skall gå samman med Digg (Myndigheten för digital förvaltning) och bilda en myndighet, där Digg införordnas i PTS.
Sammanslagningen skall gälla från den 2027-01-01 då Digg upphör som myndighet.
PTS har av den anledningen tillsammans med Digg startat ett Transformationsprogram, där vi behöver förstärkning av en projektledare inom delområde IT.
Övergripande beskrivning av delområdet
Digg hyr idag infrastrukturtjänster av Försäkringskassan (FK), vilket omfattar nätverk, kommunikation, It-arbetsplats, datorer, kapacitet i datacenter, skrivare, mötesteknik, katalogtjänst (AD).
Uppdragets fokus är att kontoret i Sundsvall behöver kopplas på PTS nätverk, skrivare och mötesrumsteknik samt att medarbetarna behöver få PTS IT-arbetsplats (datorer, telefoner) och ingå i PTS katalogtjänst (AD). Inom detta område behöver man bl a utreda inloggningsfrågan och federering med Försäkringskassan så att man fortsatt kan boka och dela konferensrum med SPV i Sundsvall samt åtkomst till tjänster som kommer finnas kvar i Försäkringskassans datacenter.
Även områden som åtkomst till utvecklings- och produktionsmiljöerna samt de kvarvarande systemen som driftas av Försäkringskassan och Digg behöver redas ut för att det ska vara så sömlöst som möjligt.
Projektgruppen består av personal från såväl Digg som PTS där arbetsledning av PTS it-tekniker ingår i uppdraget.
Uppdragsbeskrivning
- Leda projektet rörande klienter, nätverk, konferensutrustning, inloggning/katalogtjänst (AD), anslutning av kontoret i Sundsvall till PTS datacenter
- Utarbeta beslutsunderlag, principer, avgränsningar och riktlinjer för framtida drift och förvaltning av Diggs System och Applikationer. I detta ingår tjänsteinventering
- Specificera vad det är som behöver göras för att separera det som behövs och behålla det som ska fungera opåverkat i Försäkringskassans miljö samt ta fram en plan för och säkra dessa leveranser.
Obligatoriska krav:
- Erfarenhet enligt minst nivå 4*
- Dokumenterad erfarenhet av att leda infrastrukturprojekt inom staten
- Dokumenterad erfarenhet av LOU
- Dokumenterad erfarenhet av att självständigt ha arbetat med upphandling av infrastrukturtjänster
- Vana att dokumentera utifrån fastställda rutiner
- Krav på svenskt medborgarskap
Meriterande krav:
- IPMA certifierad
- Erfarenhet av att diarieföra i Platina
Personliga egenskaper:
- För att lyckas i rollen behöver du vara lösningsorienterad och vara van att ta egna initiativ för att kunna hantera snabbt uppkomna frågor eller förändrade förutsättningar. Du trivs med att jobba under eget ansvar, såväl självständigt som i grupp. Du kommer att ha många kontakter både internt och externt, därför är din kommunikativa förmåga av stor vikt, lika så att du har ett genuint intresse för teknik.
Övrigt:
- Övrigt
- Arbetet utförs i huvudsak på plats i PTS lokaler med en PTS-dator
- Resor till Sundsvall förekommer i uppdraget
- Distansarbete enlig PTS riktlinjer för distansarbete
- Arbetstid 08.00 – 16.25
- Ansökan ska innehålla
- Uppdaterade CV på svenska
- Timpris (inkl. omkostnader)
- Information om när du är tillgänglig för att påbörja uppdraget
- Intervju
- Konsult kommer bli kallad till intervju för fastställande av kvalificeringskrav.
- Intervjun kommer att ske i Stockholm eller på distans och bedöms omfatta cirka 30 minuter med inledning, intervjufrågor och avslutning.
Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Geografisk placering: SE, Stockholm
Distansarbete:Hybrid
Omfattning:100%
Startdatum:2026-02-16
Slutdatum:2026-12-31
Option:2027-12-31
Ansök senast:2026-01-14
Publiceringsdatum:2025-12-19
Kompetensnivå:Nivå 4
Konsultförmedlare



