Uppdragsbeskrivning
Skånetrafiken driver ett omfattande IT-program vid namn Pandora, med målet att skapa ett nytt, modernt och integrerat systemstöd för Affärsområde Serviceresor. Den nya lösningen ska ersätta flera manuella arbetsmoment och effektivisera arbetet för interna användare, vårdverksamheter samt externa aktörer som utför färdtjänst- och sjukresor.
Programmet har pågått under flera år och befinner sig i sin sista fas innan överlämning till förvaltning. Programorganisationen har nyligen omstrukturerats och består av fyra delprojekt – Systemutveckling, Informationssäkerhet, Införande Serviceresor och Införande DoIT – samt flera specialistroller såsom behovsansvarig, kommunikatör och kvalitetsansvarig.
Pandora omfattar flera nya och befintliga IT-system som ska integreras och fungera tillsammans med ny hårdvara. Systemlösningen stödjer samhällskritisk verksamhet och kräver hög kvalitet, säkerhet och förankring i verksamheten.
Beskrivning av roll
Vi söker dig som agerar på eget initiativ och får saker att hända! Du samarbetar väl och gärna med andra och delar kunskaper och erfarenheter. Vi tror du har lätt för att ta kontakt med nya personer och vet vilka frågor du ska ställa för att få de svar du behöver. Som person är du ansvarstagande, relationsskapande och förstår värdet i att sätta dig in i verksamhetens behov.
Som kvalitetsansvarig kommer du ha ett övergripande ansvar för att hela kedjan – från arbetsprocesser till systemstöd och installerad hårdvara – fungerar som en sammanhängande helhet.
Rollen ska säkerställa att leveransen uppfyller definierade kvalitetskrav och att alla delar samverkar för att stödja verksamhetens mål. Det handlar om att se till att processer, teknik och praktiskt genomförande hänger ihop och fungerar i verkligheten, inte bara på papper.
Kvalitetsansvarig arbetar tvärfunktionellt och har ett “end-to-end”-perspektiv på hela programmet.
Ansvarsområden
- Ta fram och följa upp kvalitetsmål och nyckeltal för att kunna identifiera och hantera kvalitetsrisker i samarbete med de andra projekten
- Säkerställa kvalitet i helhetsleveransen av system, hårdvara och arbetsprocesser genom att upprätta kvalitetsplan och dokumentera rutiner för kvalitetsuppfyllnad.
- Följa upp att målbild och helhetsleverans hänger ihop och fungerar i praktiken genom att planera och genomföra interna revisioner
- Rapportera och följa upp kvalitetsstatus till programledaren.
- Driva förbättringsarbete för att stärka kvalitet i hela kedjan genom att säkerställa spårbarhet i programmets alla moment och delprojekt
Kompetenskrav
- Projektledarkompetens med erfarenhet av kvalitetssäkring av en komplex helhet på mobila och digitala lösningar
- Förmåga att identifiera konsekvenser av teknisk skuld genom att ha förståelse för teknik, tillgänglighet, robusthet och multi-systemarkitektur
- Styrkor inom QA för produkter, tjänster och hela verksamhetssystem
- Förmåga att arbeta strukturerat och driva förbättringar
- God kommunikationsförmåga och vana att arbeta tvärfunktionellt
Tillhör kategori: Ledning & Styrning – Projektledare
Vid frågor, vänligen kontakta:
Isabella Nilsson: Isabella.nilsson@upgraded.se | +46 (0) 708-59 99 34
Upgraded People tillsammans med Region Skåne agerar i enighet med och står bakom EUs och Sveriges sanktioner mot Ryssland och de som omfattas av dessa. Det medför att leverantörer som svarar på anbud för att leverera kompetens via Upgraded People till Region Skåne ger egen garanti om att leverantören ej omfattas av sanktionerna, och sedermera står bakom dessa med samma ståndpunkt.
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Geografisk placering: Hässleholm
Omfattning:100%
Startdatum:2026-02-01
Slutdatum:2026-12-31
Ansök senast:2026-01-09
Publiceringsdatum:2025-12-23
Konsultförmedlare



