Bakgrund och syfte
– Haninge kommun har valt ett förhandlat förfarande vid den nu aktuella upphandlingen av nätverk till kommunen. Inom kort börjar förhandlingarna och vi söker nu en förhandlingsledare som kan samordna och leda förhandlingsmötena så att det blir givande dialoger och ett gott resultat för alla involverade.
Leveransobjekt
– Att leda, koordinera och stötta förhandlingsfasen i upphandlingen.
Leveranskrav
– Tjänsten ska ges av en oberoende part som inte har några affärsrelationer till vare sig kund eller anbudsgivare så att jävsituation inte kan uppstå.
Tidplan
– Förhandlingsfasen initieras under andra hälften av oktober 2024 och förhandlingsledaren behöver då vara tillgänglig. Fasen beräknas genomföras under Q4-2024-Q2-2025.
– Option på förlängning av uppdraget till som längst 30 juni 2025 ska vara möjlig i de fall upphandlingen tar längre tid än planerat.
Arbetssätt
– Uppdraget avser att leda förhandlingarna avseende att koordinera, samordna, genomföra och leda, samt sammanställa och följa upp samtliga förhandlingar i samband med upphandlingen.
– Mötena kan komma att genomföras både digitalt via Teams och på plats i Stockholmsområdet.
– Dokumentation ska föras och tillgängliggöras beställaren löpande under uppdraget samt slutlevereras senast 2 veckor efter avslutat uppdrag.
– Upphandlingssekretess föreligger och ett sekretessavtal kommer att tecknas med den person som får uppdraget.
Styrning
– Uppdraget kommer att styra av Tjänsteansvarig för Nätverk i Haninge och det är till denna funktion som uppdraget ska rapportera.
Mottagare
– IT-chef, Haninge kommun är yttersta mottagaren av uppdragets resultat och godkännare av leveransen.
Beroenden och avgränsningar
– uppdraget har en mindre beroende till projektet som omfattar upphandling och transition av nätverk Haninge Kommun och löpande avstämning med projektledare är ett krav.
Säkerhet
– uppdraget omfattar information som är sekretessbelagd. Konsulten kommer att krävas underteckna sekretessavtal.
Avtal Förfrågan baserar sig på avtalet mellan Haninge kommun och Upgraded people , Kontrakt-SUN 2023-164
- Erfarenhet av liknande uppdrag inom offentlig sektor – ska stärkas med referensuppdrag
- Erfarenhet av upphandlingslagstiftning och regelverk Konsulten bör ha en god förståelse för lagen om offentlig upphandling (LOU) och andra relevanta regler som styr det förhandlade förfarandet. Detta innebär också kunskap om praxis och rättslig tolkning av förhandlingsmomentet i offentlig upphandling.
- Beprövad förhandlingserfarenhet inom liknande projekt Konsulten bör ha dokumenterad erfarenhet av att leda förhandlingar i upphandlingar, särskilt i liknande sektorer eller branscher, för att säkerställa att de kan hantera komplexa krav och marknadsspecifika utmaningar.
- Strategiskt förhandlingskunnande Konsulten bör kunna utveckla och implementera förhandlingsstrategier som tar hänsyn till projektets specifika mål och risker, och kunna förutse och hantera olika scenarier som kan uppstå under förhandlingens gång
- Kommunikations- och samarbetsförmåga Förmågan att tydligt kommunicera med olika intressenter, inklusive leverantörer, är avgörande. En bra förhandlingsledare ska kunna hålla dialoger effektiva och konstruktiva samt kunna samarbeta med andra i projektet för att säkerställa att organisationens mål uppnås.
- Analytisk förmåga och förståelse för affärsmodeller Konsulten bör kunna analysera anbud och förstå leverantörernas affärsmodeller och ekonomiska drivkrafter. Det hjälper dem att ställa rätt frågor och få fram information som är central för en gynnsam upphandling.
- Integritet och neutralitet En förhandlingsledare måste kunna agera opartiskt och följa de etiska riktlinjer och regler som krävs inom offentlig upphandling, så att alla leverantörer behandlas rättvist och likvärdigt
- Förmåga att hantera och dokumentera förhandlingsprocessen Eftersom förhandlingarna ofta behöver dokumenteras i detalj, är det viktigt att konsulten kan hantera den administrativa delen av förhandlingsprocessen samt dokumentera beslut och motiveringar på ett korrekt sätt
- Relationsbyggande
- Tillitsfull
- Strukturerad
- Konsulten ska uppvisa en beskrivning/logg av arbetade timmar i uppdraget som är på sådan detaljnivå att fakturan kan granskas på ett tillfredställande sätt.
- Konsulten ska kunna identifiera sig elektroniskt, tex via Bank-ID
- Konsulten ska förhålla sig till Haninge kommuns grafisk profil i de fall material produceras inom ramen för uppdraget.
- Konsulten ska löpande redovisa framdrift i uppdraget till beställaren och/eller ansvarig för konsulten
- Konsulten ska teckna sekretessavtal
För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Ort: Stockholm
Omfattning:25%
Startdatum:21 oktober 2024
Slutdatum:31 mars 2025
Option:30 juni 2025
Konsultförmedlare
Emelie Lundholm
Det går inte längre att söka den här tjänsten.