Staden söker en Verksamhetscontroller. Uppskattad tid i timmar för uppdraget: +/- 400-800h, mellan 50%-100% av en heltidstjänst. Möjlighet till förlängning: 6 månader i taget tom 2026-03-30.
Konsult ansvarar för att planera, analysera, förbättra och följa upp nämnders verksamhetsplaner och förvaltningars enhetsplaner. I arbetsuppgifterna ingår att ge stöd till ledningsgrupper och enhetschefer i budget, uppföljning och prognosarbetet, framtagande av mallar kopplat till verksamhetsstyrningen. Arbete med verksamhetsberättelse, delårsrapporter och internkontroll är även en del av tjänsten.
Uppdraget innebär att du är delaktig i den operativa ekonomiska verksamheten samtidigt som du har en strategisk höjd i form av till exempel långsiktiga ekonomiska planer.
Du kommer även arbeta med att bereda ärenden och ta fram beslutsunderlag.
Kopplingen till riskhantering, ekonomistyrning och budgetarbete är viktiga delar i arbetet.
Arbetsuppgifterna är varierande och rollen behöver ha en acceptans för att hantera rutinarbetsuppgifter av både övergripande och detaljerad karaktär inom ekonomiområdet.
Projektorganisation
Verksamhetscontroller rapporterar till ekonomichef.
Krav på dokumentation
Löpande ekonomihantering däribland hantering av tertialbokslut, bokslut, årsredovisning, arbete med verksamhetsplan etc.
Konsult ska skicka in sin tidsredovisning till ansvarig kontaktperson innan fakturering får ske.
Säkerhetskrav
Konsulten kan komma att skriva på sekretessbevis.
Handlingar som ska ingå i offert:
– CV
– Referensförteckning
– Pris
- Högskoleutbildning, med inriktning mot civilekonom eller med motsvarande erfarenhet erhållen på annat sätt
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet av arbete med planering och uppföljning, (strategi, verksamhet, internstyrning och kontroll)
- Erfarenhet från arbete inom en kommunal verksamhet
- Erfarenhet från riskhantering
- Erfarenhet från ekonomistyrning
- Erfarenhet från arbete med systemstöd kopplade till planering och uppföljning
- Erfarenheten styrks genom 2 referensuppdrag med exempelvis följande innehåll: – Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. – Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. – Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.
- Kontaktuppgifter referensperson
För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Referens:75865
Ort: Stockholm
Omfattning:Uppskattad tid i timmar för uppdraget: +/- 400-800h, mellan 50%-100% av en heltidstjänst
Startdatum:1 november 2024
Slutdatum:31 mars 2025
Option:Möjlighet till förlängning: 6 månader i taget tom 2026-03-30.
Konsultförmedlare
Emelie Lundholm
Det går inte längre att söka den här tjänsten.