Uppdragsbeskrivning
Förstudie kring införandet av ett nytt socialtjänstdataregister. Placeringsort Solna. Avropet omfattar 100 % av en (1) heltidstjänst för utförande av beskrivet uppdrag. Uppdraget kan fördelas på 2 konsulter. Uppdraget förväntas pågå enligt nedan angiven kontraktstid. Distansarbete: Finns god möjlighet till distansarbete. Kommer innebära en del kontakt med personer i organisationen och våra systemleverantörer men övrig tid fri att förlägga som denne vill. Uppskattad tid i timmar för uppdraget: 240.

Utredningen Hållbar socialtjänst – En ny socialtjänstlag (SOU 2020:47) föreslår bland annat en ny lag om socialtjänstdataregister där man bland annat föreslår att Socialstyrelsen ska få stöd för att samla in fler uppgifter än vad som samlas in idag, exempelvis vad gäller insatser eller uppgifter om orsaker, behov eller måluppfyllelse. Socialstyrelsen har konstaterat i rapporten, Kommunernas förutsättningar och behov inför införandet av en socialtjänstdataregisterlag, att dagens dokumentation bara delvis stödjer en utökad inrapportering av efterfrågade uppgifter och ett stort arbete med att utöka den strukturerade delen av dokumentationen i kommunerna kommer att krävas.

Riksdagen fattar beslut om den nya lagen under våren 2025 och den förväntas träda i kraft i juli 2025. Det är idag inte helt klart exakt vilka informationsmängder som kommer att efterfrågas men det finns viss konsensus om en del som kan komma att bli aktuella. I ljuset av detta behöver ett förarbete göras för att bilda sig en uppfattning om nuläget i kommunen och vilka insatser som kan tänkas behöva göras under 2025 för att anpassa sig till den nya socialtjänstdataregisterlagen.

Krav på leverans
Uppdraget ska slutrapporteras senast 2025-01-31.

Krav
Om ett team av konsulter offereras är det okej att dessa bidrar med olika kompetenser inom sin ”del” av uppdraget. Exempelvis en med mer research-bakgrund och en med mer erfarenhet kring digitalisering och register.

Förväntat resultat
Sammanställning av en rapport som innefattar nulägesanalys, omvärldsspaning, konsekvensanalys och en rekommendation för framtida arbete. Konsulten förväntas arbeta hos kund i viss del. Uppdraget kommer kräva kontakt med berörda personer inom organisationen samt externa leverantörer.

Projektorganisation
Konsult rapporterar till stabschef. En arbetsgrupp bestående av systemspecialister och projektledare kommer sättas ihop.

Om konsult anser att uppgift(er) i offert omfattas av sekretess ska detta anges med utförlig motivering i offerten. I annat fall förutsätts att anledning till sekretess saknas. Uppgifter som anses sekretessbelagda kan med fördel lämnas i separata bilagor.

Faktureringsplan vid fastpris
Faktureras månadsvis per november och december med kostnaden delad på 50% per månad.

Handlingar som ska ingå i offert:
– CV
– Referensförteckning
– Genomförandeplan
– Pris

Skallkrav
  • Erfarenhet av digitaliseringsarbete och arbete med kvalitetsregister
  • Erfarenhet inom socialtjänst och/eller hälso- och sjukvård
  • Erfarenhet av research och förmåga att sammanfatta komplex och omfattande information på ett lättillgängligt sätt
Övriga krav
  • Referensuppdrag: Erfarenheten styrks genom ett (1) referensuppdrag med exempelvis följande innehåll: o Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. o Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. o Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.
  • Genomförandeplan: Övergripande beskrivning av upplägg.

Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/.

Detaljer

Referens:78048

Ort: Stockholm

Omfattning:100%

Startdatum:7 november 2024

Slutdatum:31 december 2024

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.