Uppdragsbeskrivning
Avropet omfattar ett team för uppdrag att genomföra upphandling av Solna stads IT-plattform med utgångspunkt i framtagen sourcingstrategi och sourcingplan. Uppdraget omfattar ca 100-150% av en heltid över tid, för utförande av beskrivet uppdrag. Uppdraget förväntas pågå enligt nedan angiven kontraktstid och förväntas starta omgående. Uppdraget innefattar även en möjlig option av ett transitionsprojekt, där implementation av och transition till den nya IT-plattformen ska drivas.

Avtal som löper ut och som omfattas av sourcingplanen:
– Serverdrift (nuvarande avtal löper ut Q2 2026)
– Telefoni och funktionalitet för kontaktcenter (nuvarande avtal löper ut Q1 2026)
– WAN och Internet (nuvarande avtal löper ut Q4 2026)
– LAN och WiFi (nuvarande avtal löper ut Q1 2027)
– Service desk (nuvarande avtal löper ut Q1 2027)
– Utskrift som tjänst (nuvarande avtal löper ut Q2 2027)
– Produkter och tjänster för Arbetsplats (nuvarande avtal löper ut Q1 2027)

Enligt sourcingstrategin har staden bland annat som målsättning att minska ned antalet leverantörer, dock med utgångspunkten att de områden som fungerar bra som separat leverans ska konkurrensutsättas var för sig.

Krav på leverans
Teamet ska på uppdrag av staden ansvara för genomförandet av stadens upphandlingar av ny IT-plattform. Uppdraget kommer innebära flera upphandlingar som samspelar med varandra och tillsammans leder till en komplett IT-plattform och leverantörsportfölj i linje med stadens strategiska mål. I uppdraget ingår att: – planera och genomföra förarbete inför upphandlingarna tillsammans med stadens medarbetare och ledning inom Digitalisering och IT, – ta fram och arbeta utifrån tidplan för respektive upphandling som tar höjd för nödvändiga beslutsprocesser samt transitionstid utifrån nuvarande avtal och avtalstider för respektive område, – ta fram och förankra upphandlingsstrategi för respektive område, – självständigt ansvara för att driva upphandlingsprocesserna, samt leda eventuella förhandlingar mellan staden och leverantör – tilldelning, avtalspaketering och avtalstecknande. Tidsmässigt kommer några av upphandlingarna behöva inledas omedelbart.

Option
Som option tillhandahålls transitionsledare/team för att leda och genomföra efterföljande implementering- och transitionsprojekt tillsammans med staden och vinnande leverantör för respektive område. Omfattningen av optionen bedöms till ca 100% av en heltid över tid från den tidpunkt då uppdraget startar. Vid nyttjande av sådan option kommer staden att komma överens med leverantören gällande konsulter och omfattning av arbetsinsats som kommer att krävas. Staden förbehåller sig rätten att begära referenser inför eventuellt nyttjande av option.

Beställaren lägger stor vikt vid Uppdragsansvarig konsult kompetens, erfarenhet och tillgänglighet samt personliga egenskaper. Uppdragsansvarig konsult förväntas minst finnas tillgänglig för utförande av uppdraget till en omfattning motsvarande 50% av en heltid.

Teamet ska i sin sammansättning och sammantaget ha erfarenhet av att genomföra upphandling av följande områden: – Serverdrift – Kommunikationstjänster (så som WAN, ISP, LAN och WiFi, Telefoni och funktionalitet för kontaktcenter) – Utskrift som tjänst – Produkter och tjänster för Arbetsplats

Teamet bör bestå av en mix av seniora (nivå 4) och mer juniora konsulter (nivå 2 och 3). Tillgång till expertstöd på nivå 5 ska finnas. Expertstödet ska kunna användas exempelvis för strategisk rådgivning i sakfrågor kopplat till sourcing av IT-plattformen. Expertkonsult ska ha genomfört liknande uppdrag avseende strategisk rådgivning för området sourcing av IT-plattform för minst fem referenskunder inom de senaste tre åren.

Handlingar som ska ingå i offert:
– CV
– Referensförteckning
– Pris

Skallkrav
  • Samtliga konsulter i teamet ska ha: Utbildning inom IT, inköp och upphandling, juridik, ingenjör, civilekonom eller utbildning beställaren anser är motsvarande
  • Uppdragsansvarig konsult ska ha: Flerårig erfarenhet av att självständigt ha projektlett IT-upphandlingar inom LOU
  • Uppdragsansvarig konsult ska ha: Erfarenhet av upphandling inom: Serverdrift, Kommunikationstjänster (så som WAN, ISP, LAN och WiFi, Telefoni och funktionalitet för kontaktcenter), Utskrift som tjänst, Produkter och tjänster för Arbetsplats
  • Uppdragsansvarig konsult ska: Uppfylla kompetensnivå 4. Nivån kan ha uppnåtts genom arbete som konsult inom området alternativt anställd upphandlare där konsulten erhållit mycket god kunskap om genomförande av upphandlingar enligt LOU och inom IT
  • Expertstöd ska: Uppfylla kompetensnivå 5
  • Expertstöd ska ha: Genomfört liknande uppdrag avseende strategisk rådgivning för området sourcing av IT-plattform för minst fem referenskunder inom de senaste tre åren
  • Övriga konsulter i teamet ska minst motsvara nivå 2. Nivån kan ha uppnåtts genom arbete som konsult inom området alternativt anställd upphandlare där konsulten erhållit god kunskap om upphandling enligt LOU och inom IT
  • Transitionsledare/team för transition (option): Uppdragsansvarig transitionsledare ska minst motsvara nivå 4. Nivån kan ha uppnåtts genom arbete som konsult inom området alternativt anställd transitions-/projektledare inom IT.
Börkrav
  • Det är meriterande om Uppdragsansvarig konsult tidigare har utfört uppdrag åt beställaren med gott resultat
  • Det är meriterande om en eller flera konsulter tidigare utfört uppdrag åt beställaren
  • Det är meriterande om flera personer teamet har genomfört liknande uppdrag tillsammans tidigare med gott resultat
Övriga krav
  • Avropssvaret ska innehålla presentation av uppdragsansvarig konsult som erbjuds samt vilken erfarenhet denne har av att driva upphandlingsprojekt av motsvarande karaktär. Även vilka övriga kompetenser som finns att tillgå vid genomförande av upphandling av de olika områdena samt hur dessa konsulters erfarenheter ser ut i detta avseende.
  • Teamets erfarenheter ska styrkas genom två referensuppdrag liknande detta som avslutats inom de senaste tre åren, där en eller flera av offererade konsulter deltagit. Referensuppdragen ska innefatta minst ett av avtalsområdena som beskrivs under ”Avtal som löper ut och som omfattas av sourcingplanen”. Det är meriterande om referensuppdragen innehåller fler än ett av områdena. Uppdraget ska ha omfattat: – planering och genomförande av förarbete så som förstudie, behovskartläggning och kravarbete tillsammans med kund – framtagande av tidplan – framtagande av upphandlingsstrategi – drivande och genomförande av upphandlingsprocessen – leda förhandlingar med anbudsgivare – tilldelning, avtalspaketering och avtalstecknande. Beskrivningen av referensuppdragen ska innehålla: – Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning. – Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. – Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. – Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum. Endast två referensuppdrag ska inlämnas. Om mer än två lämnas in med avropssvaret kommer två referensuppdrag väljas ut slumpmässigt och användas för utvärderingen. Referensuppdragen ska ha utförts med god kvalitet och samarbetsförmåga.

Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/.

Detaljer

Referens:83076

Ort: Stockholm

Omfattning:ca 100-150% av en heltid över tid

Startdatum:Omgående

Slutdatum:31 december 2024

Option:31 december 2027

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.