Uppdragsbeskrivning

Förvaltarens IT- och digitaliseringsenhet jobbar med support, it-drift och verksamhetsutveckling med hjälp av digital teknik. Förvaltaren behöver bemanna sin IT- och digitaliseringsenhet med en förvaltningsledare IT under en period. Konsulten behöver vara bekväm med att agera på olika nivåer (strategiskt-taktiskt-operativt) och ha förmåga att anpassa retorik och kommunikation utifrån dessa.

Rollen kommer i stora drag ansvara för att:

  • Förvalta befintliga förvaltningsobjekt (Fastighet och Ekonomi) och etablera nya IT-förvaltningsobjekt
  • Leda och moderera regelbundna förvaltningsgruppsmöten tillsammans med verksamhetens förvaltningsledare
  • Rapportera status till förvaltningsobjektens styrgrupper.
  • Budgetplanering och ekonomisk uppföljning för befintliga/nya förvaltningsobjekt
  • Samverka med interna och externa aktörer för att säkerställa effektiv förvaltning och utveckling.
  • Medverka i pågående projekt med att stötta med och planera för överlämning till förvaltning
  • Hålla förvaltningsplanen uppdaterad och relevant gällande objektets IT-komponenter
  • Förvaltarens integrationsstrategi efterlevs, och att systemskisser för förvaltningsobjektets integrationer löpande uppdateras och hålls aktuella
  • Relevant teknisk dokumentation för förvaltningsobjektets it-komponenter finns framtagen och löpande hålls uppdaterad

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Förvaltningsledning enligt PM3-modellen, löpande arbete med ärenden och uppdrag kopplat till förvaltningsobjekten.
  • Projektledning
  • Upprätta lösningsförslag och kravspecifikationer baserat på verksamhetens och IT:s behov, t.ex. utökad funktionalitet, integrationer och andra typer av utvecklingsinsatser.
  • Upprätta och uppdatera process- och rutinbeskrivningar baserat på verksamhetens behov
  • Kontering / fakturagranskning inkl. budgetansvar för IT leveranser
  • Utbildning av användare inom förvaltningsobjektets system

Övrigt: Bifoga uppgifter om likvärdiga utförda referensuppdrag.

Krav på leverans: Avropet omfattar en (1) resurskonsult till 100 % av en heltidstjänst för utförande av beskrivet uppdrag.

Kompetensnivå: Nivå 4

Projektorganisation: Konsulten rapporterar till it-/digitaliseringschef.

Krav på dokumentation: Dokumentation i form av rapporter/förvaltningsplaner/protokoll

Säkerhetskrav: Den upphandlande myndigheten kan till exempel ställa specifika och förtydligande krav på informationssäkerhet baserade på informationsklassning med utgångspunkt från den information som ska hanteras inom det som avropas. Kraven kan vara baserade på SKR:s verktyg för informationsklassning – ”KLASSA”. Exempel på förtydligande krav se KLASSAS verktyg för informationsklassning.

Distansarbete: Vi har som krav att konsulten som regel är på plats fysiskt på vårt kontor i Hallonbergen, Sundbyberg. Enstaka undantag kan diskuteras. Ingen ersättning för reskostnader eller restid utgår.

Hantering av personuppgifter: Personuppgifter i det förvaltade systemet: namn, adress, personnr.

Handlingar som ska ingå i offert:

  • CV
  • Referensförteckning
  • Pris
Skallkrav
  • Dokumenterad erfarenhet av arbete med förvaltningsledning
  • Erfarenhet av budgetarbete och ekonomisk uppföljning.
  • Dokumenterad erfarenhet av projektledning och ledarskap
  • Akademisk utbildning med inriktning mot IT eller motsvarande
  • Certifierad inom PM3, ITIL el. motsvarande förvaltningsstyrningsmodell
Börkrav
  • Erfarenhet från fastighetsbolag
  • Erfarenhet av teknisk implementation av verksamhetssystem (ex. fastighetssystem/ERP)
  • Erfarenhet av förändringsledning
  • Erfarenhet av att ha arbetat med MS SQL-server och olika Microsoft-miljöer (MS IIS, Windows server, Azure m.fl.)
  • Kunskap om MS BizTalk eller motsvarande integrationsplattform
Personliga egenskaper
  • Strukturerad: Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.
  • Samarbetsförmåga: Arbetar bra med andra människor. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
  • Serviceinriktad: Är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i sitt bemötande, Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger sig för att leverera lösningar
  • Initiativtagande: Tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat
  • Självgående: Tar ansvar för sin uppgift. Strukturerar själv sitt angreppssätt och driver sina processer
  • Kommunikativ: Talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och små och stora grupper. Lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar sig till situationen
Övriga krav

Erfarenheten styrks genom 3 antal referensuppdrag med exempelvis följande innehåll:

  • Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget.
  • Namn på konsult/er som genomförde uppdraget.
  • Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning.
  • Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.

Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgradeds portal klicka här: https://portal.upgraded.se/. 

Detaljer

Referens:93483

Ort: Stockholm

Omfattning:100%

Startdatum:2025-03-10

Slutdatum:2025-09-15

Option:2026-09-15

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.