Uppdragsbeskrivning

Vi söker en erfaren Kravanalytiker för att leda kravarbetet med tillhörande intressenter i en RFP inom CRM-förflyttning.

Det är olika strömmar som jobbar med olika typer av krav (funktionella och icke funktionella) och din uppgift blir i huvudsak att leda och koordinera detta arbete, säkerställa rätt nivå på kraven, sammanställa kraven i ett kravdokument och sedan tillsammans med programledning och inköp kvalitetssäkra framtagen RFP inför utskick fram till maj. Därefter kommer du också att tillsammans med programledning ta fram tydliga utvärderingskriterier samt utvärderingsmall för att sedan lätt kunna sammanställa och analysera inkomna svar. Rollen kräver en analytisk person med erfarenhet av kravhantering på en detaljerad, men hanterbar nivå samt förmågan att använda olika metoder för behovsanalys och kravspecificering. Du kommer att arbeta nära produktägare, verksamhetsrepresentanter och tekniska team för att säkerställa att kraven är tydligt definierade, realistiska och förankrade.

Ansvarsområden:

Behovsanalys och Kravinsamling:

  • Definiera och dokumentera affärsbehov, krav och funktionella specifikationer för CRM-plattformen (marknadsbearbetning DXP och CRM).
  • Facilitera workshops för att identifiera behov och krav på rätt nivå.
  • Säkerställ att kraven är på rätt detaljeringsnivå – tillräckligt detaljerade för RFP.
  • Säkerställ att dagens och framtidens behov för framtida lösning har fångats.
  • Säkerställ att kravställningen balanserar tekniska möjligheter med framtida affärsmål.

Dokumentation och kvalitetssäkring:

  • Sammanställ funktionella och icke-funktionella krav
  • Utveckla och analysera personas och user stories för kravställningen av CRM-lösningen.
  • Säkerställ att kraven är tydligt formulerade för att underlätta jämförelse av inkomna anbud.
  • Strukturera och dokumentera kraven samt förankra krav med relevanta intressenter.
  • Säkerställ att kraven är väl förankrade och tydliga för att undvika missförstånd eller tolkningsproblem.

Uppföljning av inkomna Svar

  • Analysera inkomna anbud och utvärdera hur väl de möter ställda krav.
  • Dokumentera och sammanställa resultat från anbudsutvärderingar.
  • Samordna och facilitera kravgenomgångar med intressenter för att säkerställa en gemensam förståelse av inkomna svar.
  • Samarbeta med inköp och juridik för att säkerställa att kravuppfyllelse är tydligt dokumenterad i kontraktsunderlag.

Kvalifikationer:

  • Du har flera års erfarenhet av upphandling av affärssystem och kravställning för CRM-system.
  • Du har minst 3 års erfarenhet av kravhantering och affärsanalys för CRM Erfarenhet av att jobba med User Stories eller persona för att tydliggöra användarbehov.
  • Du har erfarenhet av att analysera och utvärdera inkomna anbud mot specificerade krav.
  • Du är flytande i engelska.
  • Du är strukturerad och noggrann – kan hantera och dokumentera detaljerade krav och anbudsutvärderingar.
  • Du är kommunikativ och pedagogisk – kan förklara krav och utvärderingsresultat på ett tydligt och förståeligt sätt.
  • du är analytisk och objektiv – har förmågan att utvärdera och analysera anbud och är affärsmässig och driven som person.
  • Du är pragmatisk och lyhörd – kan arbeta effektivt med intressenter på olika nivåer.

Meriterande:

  • Erfarenhet av upphandling av stora specifika CRM- och DXP-plattformar, (exempelvis Salesforce, Adobe Experience Platform, Oracle eller Microsoft Dynamics).
  • Erfarenhet av att arbeta med RFP-processer inom Bank & Försäkring eller andra komplexa verksamheter.
Detaljer

Referens:98512

Ort: Stockholm

Omfattning:100%

Startdatum:2025-03-10

Slutdatum:2025-12-31

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.