Uppdragsbeskrivning
För Region Skåne och Skånetrafikens räkning söker vi nu efter en Agile Team Coach för Team Kundstöd.
Som Agile Team Coach hjälper du både ditt eget team och organisationen runt omkring att jobba tillsammans på ett öppet, agilt och framgångsrikt sätt.
Du är den som ansvarar för att bygga upp och hjälpa ditt team att följa agila arbetsprocesser och metoder samt ser till att det är så självgående, välmående och effektivt som möjligt. Tillsammans med teamet utvärderar ni kontinuerligt teamets arbetssätt samtidigt som du coachar det i att hitta, genomföra och följa upp förbättringsområden.
För att lyckas är det viktigt att du trivs i rollen som “servant leader”, är ödmjuk och lyhörd samt drivs av att se människor och team växa. Dessutom är du modig genom att du vågar prova nya saker, våga ifrågasätta och ställa viktiga frågor samt jobbar aktivt med att undanröja eventuella hinder. Därtill skyddar och coachar du teamet i hur man hanterar störningar när det krävs, så att teamet kan fokusera på att leverera sina uppgifter på bästa sätt.
I ditt arbete hjälper du teamet att skapa ordning och struktur i en dynamisk miljö som har högt tempo. Ditt team arbetar både med ny- och vidareutveckling parallellt med hantering av drift och underhåll. Det innebär att du behöver coacha och leda teamet i en snabbrörlig och föränderlig miljö, så att det på bästa sätt kan uppnå effektivitet och anta olika situationer som kan uppkomma.
Du har möjlighet att fördela arbetsveckan mellan distansarbete och arbete på plats.
Ansvarsområden:
- Coacha och stötta det agila teamet så att det blir så välfungerande, självgående och produktivt som möjligt.
- Hjälpa till att lösa problem och eventuella hinder, så att teamet kan arbeta så effektivt som möjligt för att uppnå sina mål.
- Kontinuerligt reflektera över och förbättra den agila arbetsprocessen tillsammans med teamet, men även bidra övergripande för alla team.
- Coacha, leda och stötta i de justeringar som teamet önskar göra med avseende på processer, arbetssätt, nya tekniker och/eller verktyg.
- Facilitera agila ceremonier (till exempel Planning, Daily Standup, Retrospective, Review).
- Hjälpa till att samordna övriga möten vid behov av kommunikation, koordinering eller problemlösning (inom teamet eller mellan teamen).
- Möjliggöra uppföljning av status och progress för det agila teamet.
- Arbeta tätt tillsammans med andra agila teamcoacher i organisationen för att sprida lärdomar och arbetssätt samt förbättra samarbetet mellan teamen.
Kvalifikationer:
- Du har högskoleutbildning inom IT alternativt annan relevant utbildning och/eller erfarenhet som de bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av en roll som Agile Team Coach alternativt Scrum Master. Du har gedigen erfarenhet av Agile, Scrum eller Kanban, samt erfarenhet av Microsoft Azure DevOps. Erfarenhet av MS Dynamics CRM är ett stort plus.
- Du är drivande och trivs som bäst när du, med hjälp av din coachande, kommunikativa läggning och samarbetsförmåga, får möjlighet att bygga goda relationer med olika intressenter. Du är lyhörd och har ett tydligt kund-/och användarfokus och månar om att skapa bästa möjliga kvalitet i deras digitala lösningar utifrån deras intressenter och deras verksamhet. Genom ditt strukturerade och problemlösande tillvägagångssätt, parat med en skicklig analysförmåga, ser du såväl helhet som detaljer och hur de samverkar. Du är van och bekväm med att ta ansvar och rådiga beslut som leder de framåt.
- Du behärskar svenska både i skrift och tal.
I alla deras relationer är det viktigt för dem att arbeta i enlighet med Region Skånes värdegrund. I deras arbete ska de vara välkomnande och drivande, och de ska visa omtanke och respekt. För dem är det viktigt att du delar dessa värderingar.
Om arbetsplatsen
På avdelning Digitalisering & IT (DoIT) brinner de för att hitta lösningar för att möta resenärens behov, liksom för att hjälpa deras kollegor i olika delar av verksamheten att göra det. Ambitionen är hög: de vill erbjuda världens bästa digitala tjänster för kollektivtrafiken och arbetar hårt för att komma dit.
På enhet Tjänsteutveckling underhåller och utvecklar de Skånetrafikens säljsystem, deras app, deras webbplats och deras kommun- och företagsportaler. De ansvarar för verksamhetsstöd till kundservice med flera. Vidare har de också ansvar för deras valideringsapp, det vill säga den app som används av tågvärdar och kontrollanter. De ansvarar för mjukvaran i deras biljettautomater och tjänsterna de har i deras validatorer, som exempelvis tjänsten blippa. De utvecklar och underhåller även systemstöd för Serviceresor som innefattar både sjukresor och färdtjänst. Här bygger och underhåller de tjänster för bokning (app och web), trafikplanering och fordonskommunikation som används av kunder, vården, kommuner, anställda på serviceresor och trafikföretagen. De säkerställer dessutom att företag och partners har bra information om deras kunder genom CRM och att de kan ta rätt beslut här och nu samt långsiktigt genom deras analysplattform.
Team Kundstöd ansvarar för Skånetrafikens CRM-lösning i MS Dynamics CRM. Här huserar bland annat ett av Skånetrafikens mest centrala system, SeKund, som innehåller Skånetrafikens kunddatabas och hela kundärendehanteringen för verksamheten, samt HASP, som är Skånetrafikens handläggningssystem för deras specialtrafik – färdtjänst och sjukresa.
Skånetrafikens CRM-lösning innehåller även sälj- och bokningsstöd för deras annonsering och marknadsstöd via Click Dimensions med mera. Teamet består av konsulter från olika leverantörer.
Tillhör kategori: Ledning & Styrning – Agil coach
Upgraded People tillsammans med Region Skåne agerar i enighet med och står bakom EUs och Sveriges sanktioner mot Ryssland och de som omfattas av dessa. Det medför att leverantörer som svarar på anbud för att leverera kompetens via Upgraded People till Region Skåne ger egen garanti om att leverantören ej omfattas av sanktionerna, och sedermera står bakom dessa med samma ståndpunkt.
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Referens:100437
Ort: Malmö
Omfattning:50%
Startdatum:2025-04-01
Slutdatum:2025-12-31
Konsultförmedlare
Love Jenninger
Det går inte längre att söka den här tjänsten.