Upphandlingsenheten vid Danderyds kommun behöver en konsult som kommer att stödja beställaren med att utveckla och samordna upphandlingsprocessen. Konsulten kommer även att genomföra upphandlingar, avseende främst entreprenadupphandlingar inom Samhällsutvecklingsförvaltningen. Konsulten får ej bytas ut utan beställarens godkännande. Konsulten ska vara specialist på att hantera upphandling av entreprenader, fastighetsrelaterade tjänster och tekniska konsulter inom offentlig sektor/kommun. Konsulten ska säkerställa att kommunens entreprenadupphandlingar genomförs enligt lagens krav, att kontrakten är tydliga och fördelaktiga samt att eventuella tvister hanteras på ett effektivt sätt, vilket sparar tid, pengar och minskar risken för framtida rättsliga problem.

Krav på leverans

1) Arbetet bedrivs tillsammans med entreprenadupphandlare på samhällsutvecklingsförvaltningen. Konsulten har ett ansvar för att självständigt kunna leda och driva fram goda resultat utifrån uppdragets omfattning.
2) Stöd för upphandlande avdelning i hela upphandlingsprocessen. Tiden fördelas utifrån verksamhetens behov.

Roll

Verksamhetsutveckling och strategi konsult med specialistkompetens inom offentlig upphandling

Förväntat resultat

Konsulten ska stödja Upphandlingsenheten och Samhällsutvecklingsförvaltningen med sin kunskap och erfarenhet inom upphandling av entreprenader och fastighetsrelaterade tjänster. Konsulten ska samordna och driva utveckling av upphandlingsprocessen samt driva flera upphandlingsprojekt för att uppnå beställarens mål vid olika upphandlingsprojekt.

Projektorganisation

Upphandlingsenheten.

Krav på dokumentation

Dokumentation i form av protokoll, rapport. Leveransdatum.

Säkerhetskrav

I uppdragsavtal ska framgå hur förankring och beslut ska ske. Där ska bl.a. framgå: Att sekretess gäller för samtliga ärende som konsulten hanterar

Distansarbete

Enligt överenskommelse med konsulten och Samhällsutvecklingsförvaltningen, konsulten ska kunna vara på plats del av tid

Hantering av personuppgifter

Vissa personuppgifter i samband med upphandlingsprocessen

Handlingar som ska ingå i offert

  • CV
  • Referensförteckning
  • Övrigt / Annat: Lista med entreprenadupphandlingar/ärende som har hanteras, vilken beställande myndighet, upphandlingsvärde, datum för genomförande.
Skallkrav
  • Konsulten ska ha tidigare erfarenhet av upphandling av entreprenader och fastighetsrelaterade tjänster inom offentlig sektor/kommun
  • Kunskap i AB04 & ABT06 samt ABFF 15
  • Minst 5 års erfarenhet av entreprenadupphandling
  • Minst 1-2 års arbete i Tendsign och Kommers upphandlingsverktyg
  • Dokumenterad kurs i juridik inom entreprenadupphandling
  • Konsulten ska kunna bevisa minst 5 års erfarenhet med stora och komplexa entreprenadupphandlingar
  • Tidigare erfarenhet av att ta fram processer, rutiner m.m. för upphandlingsarbetet
Personliga egenskaper
  • Konsulten bör vara noggrann och strukturerad i sitt arbete
Övriga krav
  • Referensuppdrag: Lista med entreprenadupphandlingar/ärende som har hanteras, vilken beställande myndighet, upphandlingsvärde, datum för genomförande.

Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/.

Detaljer
Referens: 104989

Ort: Stockholm

Omfattning:100%

Startdatum:2025-06-12

Slutdatum:2025-12-31

Option:2 gånger á 6 månader. Dock längst till 2026-12-31

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.