Uppdragsbeskrivning

Vi söker en projektledare till ett uppdrag. Som projektledare kommer du att jobba inom IT Infrastruktur både inom enheten IT Infratjänster och inom enheten IT Digitala Arbetsplatsen. Du kommer att driva två parallella uppdrag Dokumenthanteringssystem och Flytande IT-miljöer.

Uppdraget Dokumenthanteringssystem:

  • I nuläget använder uppdragsgivaren ett intranät med integrerat dokumenthantering i form av Sharepoint. I och med implementation av nytt intranät har de ett behov av att spara ner filer i ett separat dokumenthanteringssystem.
  • På det nya intranätet kommer endast länkar på dokument att finnas, därmed behöver uppdragsgivaren ett dokumenthanteringssystem för spårning, versionshantering, delning m.m.
  • Målet är att få till en enkel gemensam lösning.

Uppdraget Flytande IT-miljöer:

  • I nuläget har uppdragsgivaren flytande datahallar, datorer, skrivare och konferensrum. Dessa lösningar ska standardiseras för att uppnå en likvärdig kvalitet och funktion.
  • Ett arbete behöver göras för att se över tekniken och hur uppdragsgivaren ska normera tekniken.
  • Målet är att få till en miljö som ser likadan ut hos hela uppdragsgivaren, vilket ska förenkla felsökning, drift och underhåll. Ytterligare en effekt blir användarvänlighet och kostnadseffektivitet.

Skall-krav:

  • Du ska ha minst 10 års erfarenhet av att uppdragsleda IT-projekt eller IT-uppdrag i en projekt- eller förvaltningsorganisation med ansvar för: Uppföljning av tid, kostnad och resultat, Rapportering till styrgrupp, Arbetsledning av andra personer
  • Du ska ha minst 5 års erfarenhet inhämtad under de senaste tio åren av att projektleda it-infrastrukturnära uppdrag/projekt inom statlig verksamhet ex kommunikationsprojekt inom nätverk eller telefoni, införande av nya lösningar inom utskriftstjänster, digitala mötestjänster eller införande av dokumenthanteringssystem.
  • Du ska ha en aktuell kunskap inom IT och informationssäkerhetsområdet inom myndigheter under det senaste fem åren.
  • Du ska ha erfarenhet av minst 1 genomförd upphandlingar inhämtad de senaste tio åren i statliga myndigheter.
  • Du ska ha minst 8 års erfarenhet inhämtad under de senaste 10 åren av att leda arbete med externa leverantörer kopplat till införande eller livscykelhantering av IT-infrastruktur.
  • Du ska ha goda kunskaper i svenska och engelska
  • Du ska vara på kompetensnivå 4 (9-12 års erfarenhet)

Bör-krav:

  • Erfarenhet av kravinsamling av verksamhets- och IT-behov, och påvisa detta genom relevanta tidigare uppdrag inom myndigheter under det senaste 10 åren.
  • Erfarenhet av att genomfört projekt/uppdrag inom dokumenthantering
  • Erfarenhet av testledning i infrastrukturuppdrag
  • Utbildning inom projektstyrning, ex PPS, PRINCE2

Du kommer att arbeta på plats i uppdragsgivarens lokaler i Norrköping.

Detaljer
Referens: 108050

Ort: Norrköping

Omfattning:100%

Startdatum:2025-07-01

Slutdatum:2027-07-01

Option:12 månader + 12 månader

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.