Uppdragsbeskrivning

PTS har behov av en tillfällig kommunikationschef under perioden som en ersättningsrekrytering görs med möjlighet till förlängning. Perioden sträcker sig från juli 2025 till slutet av juni 2026 med möjlighet till förlängning tre månader. Omfattningen är 100%.

Tjänsten som avdelningschef för kommunikationsavdelningen är placerad på divisionen för Myndighetsstöd. Kommunikationsavdelningen är en av sex avdelningar på divisionen.

Kommunikationsavdelningen ansvarar för att driva och utveckla PTS interna och externa kommunikation inklusive PTS arbete med kriskommunikation. Avdelningen ansvarar även för

• PTS presstjänst samt samordning och stöd i mediekontakter

• PTS grafiska profil

• PTS interna och externa webbplats samt sociala mediekanaler

• Språkvård och redaktionell tillgänglighet.

Avdelningen består i dagsläget av en kommunikationschef, två kommunikationsrådgivare, fyra kommunikatörer, en webbansvarig, en pressansvarig samt en sociala medieansvarig. När en ny avdelningschef har rekryterats och tillträder sin tjänst övergår behovet i att under en period överlämna till och introducera den nya chefen.

Nedanstående lista beskriver de arbetsuppgifter som ingår i avdelningschefens arbetsuppgifter. Uppräkningen utgör exempel, och det kan även förekomma ytterligare arbetsuppgifter.

  • Säkerställa att avdelningen levererar enligt uppdrag.
  • Vara ett stöd för avdelningens medarbetare
  • Ha regelbundna avstämningar med avdelningens medarbetare.
  • Ha regelbundna avdelningsmöten
  • Vara ett stöd för avdelningens medarbetare i kontakter och samarbeten med övriga enheter/avdelningar inom PTS.
  • Delta i möten som rör avdelningens verksamhet där andra enheter/avdelningar vill ha ändringar eller stöd.
  • Vid behöv hjälpa medarbetarna att prioritera mellan deras olika arbetsuppgifter
  • Hantera personalfrågor och personalplanering.
  • Hantera avdelningens budget och fakturor kopplade till avdelningen.
  • Delta i divisionens ledningsgrupp.
  • Delta på generaldirektörens föredragningar.
  • Delta på PTS ledningsgrupp en gång per månad och ta upp aktuella frågor kopplade till avdelningen.
  • Vara ett stöd för PTS GD och ledningsgrupp i internkommunikation.
  • PTS kommer under perioden att genomföra en omorganisation samt förbereda myndigheten inför en trolig sammanslagning med Digg. Det kommer ställa stora krav på Kommunikationsavdelningen i form av att driva internkommunikation och delta i arbetet med förändringsledning.

Handlingar som ska ingå i offert: – CV – Två (2) referensuppdrag – Pris – Tillgänglighet

Obligatoriska krav:

  • Minst fem (5) års arbetslivserfarenhet som kommunikationschef.
  • Minst fem (5) års chefserfarenhet med personalansvar.
  • Erfarenhet av att ha en samordnande roll med flera olika kontaktytor. Goda kunskaper i MS Office.
  • Goda kunskaper i svenska avseende tal och skrift, vilket innebär att kunna tillgodogöra sig information samt kommunicera inom ramen för uppdraget.
  • Akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Meriterande krav:

  • Arbetslivserfarenhet som interimschef.
  • Arbetat inom statlig myndighet.

Personliga egenskaper:

  • God social förmåga.
  • Vara drivande och lösningsfokuserad.
  • Ha ett coachande ledarskap.
  • Vara strukturerad och ordningsam.
  • Ha förmåga att prioritera bland flera olika uppgifter som uppkommer samtidigt.

Övrigt:

  • Två (2) referensuppdrag

Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se

Detaljer
Referens: 39163

Geografisk placering: Stockholm, Sverige

Distansarbete:På plats men möjlighet till distans några gånger per månad

Omfattning:100%

Startdatum:2025-07-01

Slutdatum:2026-06-30

Option:2026-09-30

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.