Uppdragsbeskrivning
Järfälla kommun har behov av en avdelningschef i avvaktan på rekrytering
Digitalisering, innovation och it-avdelningen (DIIT) består av cirka 30 medarbetare och ansvarar för hela kommunens IT-infrastruktur som är outsourcad, IT-support samt innovation och digitalisering. Avdelningen är uppdelad i tre enheter där IT-enheten består av i tjänsteområdesansvariga som ansvarar för leverantörsstyrning, förvaltningsledare som ansvarar för förvaltning av verksamhetens IT-komponenter verksamhetssystem samt kundansvariga som ansvarar för att hantera kundklagomål och eskaleringar. Vidare finns ytterligare två enheter inom avdelningen som omfattar digitalisering/innovation och support. Som avdelningschef har du 17 direktrapporterande medarbetare i dagsläget.
Här ingår exempelvis:
• Driva, utveckla och samordna kommunens IT-verksamhet tillsammans med ledningsgruppen för avdelningen, genom att vara ett strategiskt och operativt stöd för hela kommunen
• Fortsätta utvecklingsarbetet med den förvaltningsmodell som kommunen använder sig av för att förvalta sina applikationer. ITIL används för att leverera IT tjänster och PM3 för att styra och förvalta
• Att ha ett nära samarbete med samtliga intressenter i verksamheten, integrera förbättringsarbetet samt skapa en gemensam struktur för att prioritera och skapa samsyn
• Att ständigt förbättra och utveckla processer, rutiner och arbetssätt genom att skapa ett förbättringsklimat, och med det en lärande organisation
• Att säkerställa en kvalitetssäkrad leverantörsstyrning.
• Ekonomi- personal- och arbetsmiljöansvar för hela avdelningen
Utöver att vara chef över avdelningen kommer konsultuppdraget omfatta genomlysning av avdelningens kompetens- och resursbehov samt organisationsstruktur.
Roll
Interrimschef /avdelningschef
Förväntat resultat
Ska leda det dagliga arbetet på avdelningen. God arbetsmiljö på avdelningen ska uppnås.
Krav på dokumentation
Dokumentation som ryms inom ordinarie chefsuppdrag.
Hantering av personuppgifter
Personuppgifter relaterade till medarbetares anställning kommer att hanteras
Handlingar som ska ingå i offert
- CV
- Referensförteckning
- Pris
- Övrigt / Annat: Möjligt startdatum
Obligatoriska krav:
- Akademisk examen inom IT eller annan erfarenhet och utbildning som Järfälla kommun bedömer som likvärdig
- Chefs- och ledarerfarenhet, gärna både från offentlig och privat sektor med personal och ekonomiansvar
- Erfarenhet av att arbeta med outsourcad verksamhet
- Erfarenhet som gett teknisk kompetens och förståelse för infrastruktur och systemutveckling
- Erfarenhet av att leda organisationer i förändring
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- Kapacitet att vara ledare när det behövs och chef där det behövs
- Dokumenterad god erfarenhet av att hantera personalfrågor kopplat till förändringar
Meriterande krav:
- Erfarenhet av att arbeta med moderna teknologier exempelvis inom IT-säkerhet och dataområdet.
- Förståelse för och har arbetat i en organisation som tillämpar ett agilt
Övrigt:
- Referensuppdrag: Erfarenheten styrks genom 2 antal referensuppdrag med exempelvis följande innehåll: – Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning på uppdraget. – Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. – Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.
- Kontaktuppgifter referensperson: 2 referenspersoner från relevanta uppdrag
- Pris: Fast pris per månad
- Tillgänglighet / Inställelsetid: Möjlighet att påbörja uppdraget senast 15 juni
Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Geografisk placering: Järfälla, Sverige
Distansarbete:Hybrid
Omfattning:100%
Startdatum:2025-06-15
Slutdatum:2025-12-31
Option:2026-07-01
Konsultförmedlare

Klara Edrén
Det går inte längre att söka den här tjänsten.


