Uppdragsbeskrivning
Uppdraget förväntas genomföras under perioden september 2025 till december 2025, motsvarande 50% sysselsättningsgrad.
Avgränsning
Översynen omfattar hela socialförvaltningen och samtliga verksamhetsområden inklusive stabsfunktionerna. Översynen omfattar inte övrigas stödjande funktioner såsom t.ex. HR, IT och kommunikation. Identifierade förbättringsområden som framkommer under uppdragets genomförande och som eventuellt tangerar dessa stödjande funktioner ska dock återrapporteras inom ramen för uppdraget.
Bakgrund, syfte och mål med översyn
Den nya socialtjänstlagen syftar till en mer tillgänglig, förebyggande, kunskapsbaserad och jämlik socialtjänst, med ökat fokus på delaktighet och helhetsperspektiv. Under året som har gått har socialförvaltningen genomfört en nulägeskartläggning och behovsanalys inför omställningen till den nya socialtjänstlagen. Av kartläggningen och behovsanalysen framgår bl.a. att den strategiska styrningen i förvaltningen behöver utvecklas, men också att det finns ett behov av översyn av organisationen utifrån ett förebyggande, tillgängligt och kunskapsbaserat perspektiv. Under året har också processkartläggningar gjorts i syfte att stärka det processorienterade arbetssättet som ett led i det systematiska kvalitetsarbetet. Det har då också blivit tydligt att nuvarande organisation inte stödjer det processorienterade arbetssättet, t.ex. genom att frågor hanteras i s.k. ”stuprör, flera chefer har ansvar för överlappande områden varför det blir otydligt vem som har mandat att besluta vad, samt att beslut fattas på fel nivå inom organisationen och med långa beslutsväga.
Syftet med organisationsöversynen är att säkerställa att socialförvaltningens organisation är ändamålsenlig, hållbar och rustad att möta de förändrade krav och förväntningar som följer av den nya socialtjänstlagen.
Översynen ska identifiera vilka hinder och möjligheter som finns i nuvarande organisationsstruktur samt ge underlag för hur socialförvaltningen bör organisera sig framåt för att:
- Möta lagens ökade fokus på förebyggande arbete, tidiga insatser och tillgänglighet
- Säkerställa en effektiv styrning, ledning samt ansvars- och resursfördelning inom hela förvaltningen med fokus på helhetsperspektiv och våra kunder i fokus.
- Skapa förutsättningar för ett nära, effektivt och gränsöverskridande samarbete inom hela förvaltningen
Krav på leverans
Uppdraget genomförs med löpande avstämningar med beställare. Överlämning av nulägesanalys och förbättringsförslag sammanställs i rapport och överlämnas tillsammans med muntlig presentation till Socialförvaltningens ledningsgrupp i slutet på uppdraget.
Roll
Förmedlaren ska tillhandahålla en konsult, alternativt ett team om 2–3 personer, med inriktning på organisationsanalys och förändringsledning inom socialtjänsten.
Förväntat resultat
- En nulägesanalys med sammanställning av identifierade hinder/svagheter och styrkor/möjligheter i nuvarande organisationsstruktur inför omställningen till den nya socialtjänstlagen.
- Tydliga förslag på hur organisationsstrukturen skulle kunna förbättras för att skapa förutsättningar för socialförvaltningen:
- att leva upp till krav i nya socialtjänstlagen
- att möjliggöra för snabba beslutsvägar
- att ha goda interna samverkansmöjligheter
- att erbjuda en god arbetsmiljö utifrån ansvarsfördelning m.m.
Handlingar som ska ingå i offert
- CV
- Referensförteckning
- Genomförandeplan
- Tidplan
- Pris
Obligatoriska krav:
- Dokumenterad erfarenhet av organisationsanalyser inom offentlig sektor, gärna specifikt inom socialtjänst.
- God kännedom om nya socialtjänstlagen och annan relevant lagstiftning inom verksamhetsområdet
- God kännedom om socialtjänst på såväl strategisk som operativ nivå.
Meriterande krav:
- Erfarenhet av förändringsledning är meriterande.
Personliga egenskaper:
- Analytisk och pedagogisk förmåga.
Övrigt:
- Referensuppdrag: Erfarenheten styrks genom 2 antal referensuppdrag med exempelvis följande innehåll: o Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. o Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. o Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.
- Genomförandeplan: En tydlig projektplan som specificerar metod och avgränsningar.
- Tidplan
Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Ort: Sverige, Vallentuna
Distansarbete:Hybrid
Omfattning:50%
Startdatum:2025-09-01
Slutdatum:2025-12-31
Option:2026-02-28
Konsultförmedlare
Klara Edrén
Det går inte längre att söka den här tjänsten.