Uppdragsbeskrivning
SFV arbetar just nu med att byta ut sitt befintliga IT-stöd för Fastighetsförvaltning och Fastighetsdrift, i och med detta krävs en stor förändring gällande interna arbetssätt samt hur verksamheten bäst använder det nya IT-stödet.
För vår kund söker vi därför en senior Kravledare som skall stötta pågående verksamhetsutvecklingsprojekt med IT-påverkan inom främst områdena fastighetsförvaltning och fastighetsdrift samt byggprojekt under införandet med verifiering och realisering av krav inom primärt områdena upplåtelser och fastighetsdrift.
Konsulten behöver vara tekniskt kunnig inom konfigurering men även ha en förståelse för verksamhetens behov utifrån användarperspektiv. Konsulten behöver kunna förstå innehållet och kunna realisera krav som är ställda på det nya IT-stödet genom att bland annat producera användningsfall.
Obligatoriska krav:
- Erfarenhet av att arbeta med verksamhetsprocesser inom komplexa fastighetsförvaltnings- eller fastighetsdriftmiljöer.
- Erfarenhet av verksamhetsutveckling inom fastighetsförvaltning och fastighetsdrift.
- Kunskap om och erfarenhet av ekonomiska processer kopplade till fastighetsförvaltning.
- Erfarenhet av behov- och kravfångstarbete inriktat på fastighetsförvaltning och fastighetsdrift.
- Erfarenhet av införande av systemstöd avseende fastighetsförvaltning och fastighetsdrift.
- Kunskap om informationsbehov och informationsflöden inom fastighetsförvaltning.
- Erfarenhet av att dokumentera användarfall och arbetssätt.
- Erfarenhet av datamodellering och förstå komplexa beroenden.
- Ange 2 referensuppdrag där konsulten i minst ett arbetat med liknande arbetsuppgifter.
Meriterande krav:
- Erfarenhet inom fastighetsförvaltning i offentlig verksamhet.
- CEPRE- alternativt IREQ eller REQB-certifiering eller motsvarande.
- Erfarenhet av införande av fastighetssystemet L.E.B vid statlig myndighet med fastighetsförvaltande uppdrag.
- Kunskap om funktionalitet och begränsningar i standardiserade fastighetssystem.
- Kunskap om verksamhetsmodellering enligt Vintergatan.
Personliga egenskaper:
- Ansvarstagande, strukturerad och driven.
- Självgående.
- Lätt för att samarbeta.
- Kunna vägleda andra.
Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Geografisk placering: SE, Stockholm
Distansarbete:Möjlighet till distansarbete: 40%
Omfattning:100%
Startdatum:2026-01-01
Slutdatum:2026-12-31
Option:2028-12-31
Ansök senast:2025-11-28
Publiceringsdatum:2025-11-24
Konsultförmedlare



