Uppdragsbeskrivning
För vår kund Statens fastighetsverk (SFV) söker vi nu en Kravanalytiker som skall stötta pågående verksamhetsutvecklingsprojekt med IT-påverkan inom främst områdena fastighetsförvaltning och fastighetsdrift samt byggprojekt under införandet med datamodeller och realisering av informationshantering i objektsdatabasen.
Konsulten behöver förstå sig på informationsstrukturer och modeller inom fastighetsförvaltning samt hur de hanteras. Konsulten behöver vara tekniskt kunnig inom konfigurering men även ha en förståelse för verksamhetens behov utifrån informationsflöden, hantering av digital fastighetsförvaltningsinformation och hur man omsätter i teknisk lösning. Konsulten behöver kunna förstå innehållet och kunna realisera krav som är ställda på det nya IT-stödet genom att bland annat producera användningsfall.
SFV arbetar just nu med att byta ut sitt befintliga IT-stöd för Fastighetsförvaltning och Fastighetsdrift, i och med detta krävs en stor förändring gällande interna arbetssätt samt hur verksamheten bäst använder det nya IT-stödet.
Det är på regeringens uppdrag som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar vårt gemensamma natur- och kulturarv. SFV förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark.
Obligatoriska krav:
- Minst 7 års erfarenhet av att utveckla verksamhetsprocesser i samband med införande av större IT-system och verksamhetsförändringar.
- Dokumenterad erfarenhet av behovs- och kravfångst för komplexa informationsflöden och processer i större organisationer.
- Erfarenhet av projektledning vid införande av IT-system med tillhörande integrationer till kringliggande system.
- Kunskap om funktionalitet och användarvänlighet i standardiserade verksamhetssystem på marknaden.
- Förmåga att kartlägga informationsbehov och informationsflöden samt kommunicera nu- och börläge på ett pedagogiskt sätt.
- Erfarenhet av data- och informationsmodellering vid införande av IT-system.
- Erfarenhet av att dokumentera och dela best practice för användningsfall inom komplexa processer.
- Ange 2 referensuppdrag där konsulten i minst ett arbetat med liknande arbetsuppgifter.
Meriterande krav:
- Minst två års erfarenhet av erfarenhet från fastighetsförvaltning i offentlig verksamhet såsom kommunala förvaltningar och bolag, regioner och statliga myndigheter och bolag.
- CEPRE- alternativt IREQ eller REQB-certifiering eller motsvarande.
- Certifierad inom krav, metoder & verktyg eller motsvarande.
- Kunskap om verksamhetsmodellering enligt Vintergatan.
Personliga egenskaper:
- Ansvarstagande, strukturerad och driven.
- Självgående
- Lätt för att samarbeta
- Kunna vägleda andra
- Kommunikativ
Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Geografisk placering: SE, Stockholm
Distansarbete:Möjlighet till distansarbete: 40%
Omfattning:100%
Startdatum:2025-12-08
Slutdatum:2026-12-31
Option:2028-12-31
Ansök senast:2025-11-28
Publiceringsdatum:2025-11-24
Konsultförmedlare



