Uppdragsbeskrivning
Konsulten ska, i nära samarbete med leverantörer, berörda intressenter och sakkunniga inom Mälardalstrafik, våra ägare och relevanta partners, inneha fullt ansvar för förvaltning och utveckling av bolagets upphandlade biljett- och försäljningssystem, ett affärs- och verksamhetskritiskt samt transaktionsintensivt system med många integrationer och tillhörande Kund-app, Kund-webb och Viserings-app. Systemets användare är främst Mälardalstrafiks kunder vad gäller att köpa biljetter och få information om sin resa, ombordpersonal som nyttjar systemet för att visera biljetter och Mälardalstrafiks kundservice som arbetar via systemets backoffice för att ge kunder god service.
Uppdraget innebär ansvar för att upprätta och förvalta produktens roadmap och i det framställa beslutsunderlag till bolagets ledningsgrupp med förslag på utvecklingsinitiativ och prioriteringar. Uppdraget innebär att följa upp avtal och leverans och att säkerställa en effektiv förvaltning. Rollen ansvarar för att systemet följer lagkrav, håller tillgänglighetsnivåer, säkrar intäkter för bolaget, möter målgruppernas behov och styrs mot övergripande mål.
Konsulten agerar Beställare och ansvarar för att styra och i vissa fall projektleda utvecklingsprojekt. Rollen deltar i styrgrupp med systemleverantör, har en samordnande roll för Systemförvaltaren och eventuella interna Projektledare, samt driver interna och externa forum för produktens framgång. Rollen har budgetansvar för biljett- och försäljningssystemet.
Konsulten ska säkerställa kvalitet vad gäller processer och rutiner samt vara aktiv i kravanalys och kvalitetssäkring av kravdokumentation och lösningsförslag i nära samarbete med sakkunniga.
Uppdraget förutsätter att Konsulten har mycket god erfarenhet av leverantörsstyrning och att inneha fullt ansvar för verksamhetskritiska och transaktionsintensiva system inom området försäljning, kund och kundservice. Vidare krävs mycket goda ledarskaps- och samarbetsförmågor, hög förmåga inom affärs- och verksamhetsutveckling, kunskap inom projektledning och förändringsledning av verksamhetsprojekt, samt goda kunskaper inom process för att maximera värdet av ett affärsnära system.
Avtalstid:
Uppdraget påbörjas omedelbart efter avtalstecknande, dock senast den 12 januari 2026. Avtalet kan förlängas genom två optioner om sex månader vardera.
Obligatoriska krav:
- Leda och styra arbetet med Mälardalstrafiks upphandlade biljett- och försäljningssystem med tillhörande Kund-app, Kund-webb, Viserings-app mfl.
- Driva och följa upp produktens roadmap
- Ansvara för att förvaltning och vidareutveckling följer krav och beslutad roadmap
- Säkerställa uppföljning av leverantör i enlighet med avtal och beslutade mål
- Leda forum, workshops och olika typer av möten för produktens framgång
- Ta fram beslutsunderlag och rapporter till ledningsgrupp och/eller styrgrupp
- Samordnare internt med systemförvaltare och projektledare
- Aktiv i kravanalys och att ta fram kravdokumentation
- Arbeta aktivt med riskhantering
- Arbeta i beställarens mallar och verktyg
- Rapportera till Ekonomichef
- Vara del av löpande avstämnings- och beställarmöten med leverantörer
- Driva forum i nära samarbete med Systemförvaltare, IT-projektledare, sakkunniga, leverantörer och andra externa parter.
- Ta fram och presentera förslag på roadmaps, övergripande lösningsförslag eller liknande som beslutsunderlag till ledningsgrupp, styrgrupp eller andra styrande forum.
- Krav på innehåll i CV, se bifogad fil.
- Referensuppdrag, se bifogad fil.
Meriterande krav:
- Kompetens_Börkrav 1 – Erfarenhet av produktansvar för verksamhetskritiska system (5 poäng)
- Kompetens_Börkrav 2 – Erfarenhet av biljett-, försäljnings- eller betalningssystem (5 poäng)
- Kompetens_Börkrav 3 – Erfarenhet av att leda beställarorganisationer (3 poäng)
- Kompetens_Börkrav 4 – Erfarenhet av utvecklingsprojekt i upphandlade affärs- och verksamhetskritiska system kopplade till kund- och köpflöden (3 poäng)
- Kompetens_Börkrav 5 – Dokumenterad erfarenhet av att leda tvärfunktionella team (3 poäng)
- Kompetens_Börkrav 6 – Förmåga att leda forum, workshops och styrningsmöten (3 poäng)
- Kompetens_Börkrav 7 – Dokumenterad erfarenhet av kvalitetssäkring av krav och lösningsförslag (4 poäng)
- Kompetens_Börkrav 8 – Erfarenhet av riskhantering inom affärs- och verksamhetskritiska system (2 poäng)
- Kompetens_Börkrav 9 – Erfarenhet av budget- och kostnadsstyrning för affärs- och verksamhetskritiska system (2 poäng)
- Kompetens_Börkrav 10 – Erfarenhet av förvaltning och/eller utveckling av ett biljettförsäljningssystem eller motsvarande, system som hanterar betalflöden, transaktionshantering och kundinteraktioner (2 poäng).
- Intervju_Börkrav – Se bifogat underlag
- Samtliga Börkrav – Se bifogat underlag
Personliga egenskaper:
- Ha mycket goda ledarskapsförmågor
- Ha mycket god samarbetsförmåga, med stor samarbetsyta internt och externt
- Vara strukturerad, metodisk och självständig i sitt arbete
- Vara prestigelös och lösningsorienterad
- Lägga vikt vid noggrannhet och hög kvalitet i leveranser
- Ha god kommunikationsförmåga
- Flytande i svenska och god kunskap i engelska språket
Övrigt:
- Skallkrav: Ovanstående är ej utömmande, ovanstående punkter kan komma att utökas med andra uppgifter.
Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Geografisk placering: SE, Stockholm
Distansarbete:Hybrid
Omfattning:Uppdragets omfattning uppskattas till 60% av en heltidstjänst (motsvarande 24 timmar per vecka) upp till 100% av uppdragets omfattning (motsvarande 40 timmar per vecka). Uppdragets omfattning får dock aldrig överstiga 40 timmar per vecka.
Startdatum:2026-01-12
Slutdatum:2026-07-12
Option:2027-07-12
Publiceringsdatum:2025-11-26
Konsultförmedlare

Rebecka Christenson
Det går inte längre att söka den här tjänsten.


