Uppdragsbeskrivning
Solna stad är en växande kommun med starkt fokus på kvalitet, hållbarhet och välfärd. Vi arbetar för att skapa goda livsvillkor för våra invånare genom effektiva och värdeskapande verksamheter.
Socialförvaltningen och omvårdnadsförvaltningen är två centrala aktörer i detta arbete, med ansvar för stöd, omsorg och trygghet för kommunens mest utsatta grupper.
Uppdraget är fördelad på två förvaltningar och du kommer ha din hemvist både från Englundavägen 13, Socialförvaltningen och från Stadhusgången 2, omvårdnadsförvaltningen i Solna stad.
Vårt erbjudande Som controller arbetar du strategiskt och operativt med ekonomistyrning för både socialförvaltningen och omvårdnadsförvaltningen. Du har en nyckelroll i att stötta upp i budgetarbete, uppföljning, analys och rapportering, och är ett viktigt stöd till förvaltningsledning, verksamhetschefer och nära samarbete med andra ekonomer och controllers i stadens regi.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Krav på leverans
I rollen ingår att:
- Stötta upp cheferna i arbete med att upprätta prognos och uppföljning av budget
- Genomföra analyser och ta fram beslutsunderlag
- Stödja chefer med löpande uppföljning, analyser och beslutsunderlag
- Följa upp nyckeltal, kvalitet och resursanvändning
- Delta i framtagande av månads- och tertialrapport • Ansvara och upprätthålla rapportering till nämnd
- Samverka med centrala ekonomiavdelningen och andra förvaltningscontrollers
- Arbeta aktivt med ekonomistyrning och utmana gamla arbetssätt utifrån att identifiera och eliminera moment som inte är värdeskapande utifrån ”så har vi alltid gjort”.
Roll
Förmedlaren ska tillhandahålla en erfaren controller som med sin erfarenhet är självgående och kan stötta upp chefer på ett enkelt sätt att kommunicera
Obligatoriska krav:
- Högskoleutbildning inom ekonomi, offentlig förvaltning eller liknande
- Minst tre års erfarenhet som controller
- Professionell, ansvarfull och lösningsfokuserad
- Pedagogisk och kan förklara ekonomiska termer för icke-ekonomer
- Noggrann, självgående och bekväm med att ta på dig nya utmaningar
- Förmåga att jobba strukturerat och med framförhållning
- Mycket goda kunskaper i Office-paketet och vana vid större beslutsstödsystem
- Mycket goda kunskaper i Excel och pivot
Meriterande krav:
- Erfarenhet av arbete med intern kontroll och avtalsuppföljning
- Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
- Erfarenhet av operativ arbetsledning eller en samordnande roll
- Erfarenhet av verksamhetsområden inom omvårdnad och socialtjänst.
- Erfarenhet som controller inom kommun eller region
Personliga egenskaper:
- Analytisk och strukturerad, med förmåga att se helheten.
- Trivs med att arbeta både självständigt och i nära samarbete med andra.
- Stark förmåga att presentera komplex information på ett pedagogiskt och mottagaranpassat sätt.
- Lösningsfokuserad och kommunikativ med ett genuint intresse för att bidra till samhällsnytta.
- Flexibel och anpassningsbar vid förändrade förutsättningar.
- Mål- och resultatorienterad med förmåga att omsätta strategier till konkreta handlingar.
- Drivs av att föra arbetet framåt och nå uppsatta mål.
Övrigt:
- Referensuppdrag: Erfarenheten styrks genom 1 antal referensuppdrag med exempelvis följande innehåll: – Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. – Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. – Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.
- Kontaktuppgifter referensperson: Ange kontaktperson samt kontaktuppgifter till referenspersoner kopplade till ovan referenser.
Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Geografisk placering: SE, Solna
Distansarbete:Hybrid
Omfattning:100%
Startdatum:2025-12-08
Slutdatum:2026-04-30
Option:2026-07-30
Publiceringsdatum:2025-11-27
Konsultförmedlare

Rebecka Christenson
Det går inte längre att söka den här tjänsten.


