Uppdragsbeskrivning
Det är på regeringens uppdrag som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar vårt gemensamma natur- och kulturarv. SFV förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark.
För vår kund Statens fastighetsverk (SFV) söker vi nu en lösningsarkitekt projektledare eller motsvarande med gedigna kunskaper av UBW för ett uppdrag att avseende Ekonomienhetens räkning bistå i pågående digital transformation med syfte att utveckla och anpassa myndighetens ekonomimodell. Uppdraget motsvarar en 150%-tjänst och kan med fördel delas på flera personer från samma företag där kompetensprofilerna kan komplettera varandra. Arbetsinsatsen kan vara ojämnt fördelat över tiden.
Att utveckla ekonomimodellen avser både att bistå med möjliga förändringar i IT-stödet kopplat till arbetssätt men även att ta hänsyn till andra IT-stöd med integrationer. Just nu pågår ett införande av nytt IT-stöd för Fastighetsförvaltning samt införande av ett nytt IT-stöd för Projektstyrning där denna roll behöver säkerställa att flödet och verksamhetsprocesserna fungerar samt att specifikationer av integrationer blir korrekta.
Vi ser därför att konsulter i detta uppdrag behöver ha erfarenhet av arbete som både lösningsarkitekt med erfarenhet som projektledare och systemspecialist eller systemutvecklare i UBW.
Vidare behövs erfarenhet av att leda workshops, samt vana att modellera, rita, skriva och kommunicera riktat till olika målgrupper.
Obligatoriska krav:
- Erfarenhet att leda workshops och dokumentera resultatet.
- Erfarenhet av ekonomisk styrning, uppföljning och krav för statliga myndigheter.
- Erfarenhet av att kravställa och implementera integrationer mellan UBW och andra IT-stöd för fastighetsförvaltning, projektstyrning och skoglig uppföljning.
- Utveckling i ACT och SQL.
- Erfarenhet från arbete med flertalet testmiljöer gällande UBW.
- Erfarenhet av att specificera och dokumentera integrationer till och från ekonomisystem och andra berörda IT-stöd.
- Kunna arbeta på plats.
Meriterande krav:
- Goda kunskaper i att dokumentera både process och teknik.
Personliga egenskaper:
- Lyhördhet.
- Välstrukturerad.
- Lätt för att samarbeta.
Övrigt:
- Två stycken aktuella referenser skall kunna anges (med kontaktuppgifter).
Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal, klicka här: https://portal.upgraded.se
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Geografisk placering: SE, Stockholm
Distansarbete:Hybrid
Omfattning:150%
Startdatum:2026-01-12
Slutdatum:2026-12-31
Option:2028-12-31
Ansök senast:2025-12-16
Publiceringsdatum:2025-12-10
Kompetensnivå:Nivå 5
Konsultförmedlare



