Uppdragsbeskrivning

Programmet har pågått under flera år och befinner sig nu i sin sista fas innan förvaltningen tar över. Programorganisationen har nyligen omstrukturerats och ska bestå av fyra delprojekt som leds av varsin delprojektledare.

Utöver delprojektledarna består programledningen även av flera specialistroller – bland annat behovsansvarig, kommunikatör och kvalitetsansvarig – som tillsammans säkerställer att programmet håller rätt riktning, kvalitet och förankring i organisationen.

Programmet består av flera nya och befintliga IT-system som ska integreras samt användas ihop med ny hårdvara som tillsammans möjliggör en modern och framtidssäker plattform för serviceresor.

Beskrivning av roll

Vi söker dig som får saker att hända! Du samarbetar väl och gärna med andra och delar kunskaper och erfarenheter. Vi tror du har lätt för att ta kontakt med nya personer och vet vilka frågor du ska ställa för att få de svar du behöver. Som person är du ansvarstagande och relationsskapande och förstår värdet i att sätta dig in i verksamhetens behov.

Som delprojektledare för Införande DoIT kommer du att arbeta i programledningen och nära medarbetare i avdelningen Digitalisering och IT (DoIT). Du ansvarar för att driva DoITs leveranser i programmet och säkerställa att de är redo för drift och förvaltning efter leverans och hypercare från programmet.

Du fungerar som en brygga mellan teknik, verksamhet och ledning, och ser till att leveranser sker i tid, med rätt kvalitet och enligt budget.

Ansvarsområden

  • Driva delprojektets aktiviteter och säkerställa leverans enligt plan.
  • Upprätta och underhålla tidsplaner samt beslutsunderlag.
  • Efterleva gemensam metodik för program och delprojekt.
  • Identifiera och hantera risker, eskaleringar och resursbehov.
  • Säkerställa kommunikation och dokumentation enligt plan.
  • Koordinera införandeaktiviteter och säkerställa att systemstödet kan förvaltas i drift efter överlämning.
  • Förbereda övergång till förvaltningsorganisation och säkerställa stabil drift.
  • Stötta produktägare, systemansvariga, arkitekter och driftteam i arbetet med leveranser och förberedelse för förvaltning.
  • Följa upp leveranser mot interna team och externa leverantörer.

Kvalifikationer:

  • Du har dokumenterad erfarenhet av projektledning inom införandeprojekt.
  • Du har förståelse för tekniska lösningar, IT-plattformar och verksamhetsbehov.
  • Du har erfarenhet av att koordinera flera leveranser i komplexa miljöer.
  • Du har grundläggande kunskap om mjukvaruutvecklingsmodeller (Agile, Scrum, SAFe, Kanban, DevOps) och ITILs ramverk för processer och arbetssätt.
  • Du har erfarenhet av både förändringsledning och utvecklingsprojekt med övergång till förvaltningsorganisation.

Tillhör kategori: Ledning & Styrning – Projektledare

Vid frågor, vänligen kontakta:

Isabella Nilsson: Isabella.nilsson@upgraded.se | +46 (0) 708-59 99 34

Upgraded People tillsammans med Region Skåne agerar i enighet med och står bakom EUs och Sveriges sanktioner mot Ryssland och de som omfattas av dessa. Det medför att leverantörer som svarar på anbud för att leverera kompetens via Upgraded People till Region Skåne ger egen garanti om att leverantören ej omfattas av sanktionerna, och sedermera står bakom dessa med samma ståndpunkt.

Detaljer
Referens: 40845

Geografisk placering: Malmö

Omfattning:50%

Startdatum:2026-02-01

Slutdatum:2026-12-31

Ansök senast:2026-01-09

Publiceringsdatum:2025-12-23

Konsultförmedlare
Upgraded Team Region Skåne

rs@upgraded.se
070-605 36 05, 070-859 99 34