Uppdragsbeskrivning

När Länstrafiken Malmöhus och Länstrafiken Kristianstad slogs samman till Skånetrafiken 1999 tecknades avtal med Kommunförbundet Skåne. Härifrån tillhandahölls bakgrundskartor och adresser via deras GeoDataCenter Skåne, dit alla förändringar rapporterades från respektive kommun. Vägnätet NVDB laddades ner direkt från Trafikverkets FTP-tjänst Lastkajen. Avtalet med Kommunförbundet Skåne upphörde från 2013-12-31 och från 2014 ingår Skånetrafiken tillsammans med GIS-enheter inom Region Skåne i ett gemensamt avtal med Lantmäteriet (samverkansavtal).

Dem har idag en gemensam server, Geodataplattformen, där Skånetrafiken hämtar Lantmäteriets geodata såsom olika bakgrundskartor (terrängkartor, fastighetskartor, ortofoto/flygfoto), vägnät NVDB från Trafikverket och adresspunkter Skåne och Själland.

Tryckta kartor används främst på Skånetrafikens hemsida som stationskartor och tidtabellskartor som visar linjesträckning och hållplatser. Kartverktyg som används för snabba förändringar pga ex trafikomläggningar. Tryckta kartor och Kartverktyget har egna avtal med separat leverantör.

Det saknas hos Skånetrafiken en process och rutin för vilka kartor som ska användas och hur de ska användas. Idag har Skånetrafiken dels sin egen bakgrundskarta som används för trafikplanering och Internt resesök, men också Google, Apple, Open Street Map, Kartverktyget mfl som används i andra delar av verksamheten. Det efterfrågas mer enhetlighet och samordning av GIS-data inom hela Skånetrafiken med mer likartad layout, färgsättning och användning. Det kan finnas behov av flera, men att det beskrivs och motiveras.

Flödet och hanteringen av karttjänster behöver också ses över, hur dem delar med sig av t ex linjenät och punkter för hållplatser. Det efterfrågas från t ex kommuner och Universitet och hanteras idag med filer bifogade i mail direkt till beställaren. De mailas även internt inom Skånetrafiken som bifogade filer. Serviceresor har behov av Platsdata (POI) och även här krävs samordning mellan PASS-systemets POI-register och POI-admin som hanteras för Resesök.

Målet är att Skånetrafiken ska vara i framkant med väl utarbetade rutiner och väl genomtänkt GIS-strategi med:

  • Åtkomlighet till GIS-data
  • Korrekta och uppdaterade kartor, adresser, platser, närtrafiksområden, vägnät
  • Enkla och lättarbetade processer och rutiner inom hela Skånetrafiken

Rollen innebär:

  • Projektledare IT
  • Gärna med kunskap om GIS och processarbete

Skånetrafiken behöver hjälp med att utreda och inventera dagens kartor och användningsområden och dokumentera arbetssätt och rutiner inom deras olika enheter genom:

  • Behovskartläggning
  • Intressentintervjuer
  • Workshops
  • Enkäter
  • Genomgång flöde systemkarta – processer
  • Sammanställning med förslag på strategier för kartanvändning, rutiner, flödesprocesser

Önskad kompetens:

  • Projektledare med IT-kompetens som stöd i arbetet att ta fram en gemensam strategi för GIS inom Skånetrafiken
  • Erfarenhet av GIS ett plus

Dem behöver samordna och tillgängliggöra GIS för en bättre enhetlighet inom ST. GIS blir en allt större del av marknadsföringen av Skånetrafiken. Har dem samsyn på färgsättning, layout och deras varumärke ut mot kund? Dem behöver profilera sig inom GIS så varumärket Skånetrafiken även känns igen på kartdatan. Projektet ska också ge förslag på lämplig drift och förvaltning för att fortsätta skapa utrymme för utveckling av GIS och GIS-data inom Skånetrafiken. Region Skåne önskar att man är ca 50% på plats samt behärskar svenska språket.

Detaljer

Referens:25625

Ort: Delvis distans, Hässleholm

Omfattning:50-75%

Startdatum:2024-01-01

Slutdatum:2024-05-31

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.