Uppdragsbeskrivning

Vi söker nu en Teknisk Specialist inom Snow Software till vår kund. Kunden har idag ett SAM (Software Asset Management)-system från Snow Software.

Systemet stödjer Intraservice SAM Centers arbete samt är en viktig del i den kommungemensamma tjänsten ”Licens som tjänst”. Det möjliggör även för enskilda förvaltningar och bolag att själva kunna övervaka, förvalta och administrera den egna verksamhetens avtal- och licensportfölj, utan att ha insyn i andra verksamheter. Systemet underlättar, effektiviserar och minimerar arbetsinsatsen för Intraservice SAM Center liksom för respektive SAM-ansvariga hos stadens verksamheter.

Systemet är ett stöd för att effektivisera vidarefakturering till förvaltningar och bolag av licenskostnader som ingår i stadengemensamma avtal t.ex. Microsoft (inklusive Office 365, Azure), IBM och Adobe. Systemet ger stöd till staden för att nå och vidmakthålla en korrekt och optimal licensportfölj, samt ger stöd för livscykelhantering och proaktiv hantering av risker förknippade med nyttjande av programvaror och molntjänster.

Systemet har byggts upp enligt nedan:

  • En applikationsserver
  • en webserver
  • ett antal gateway-servrar.
  • Två databaser
  • O365-konnektor
  • Adobe-konnektor
  • ILMT-konnektor
  • Servicenow-konnektor
  • Oracle-konnektor
  • Azure-konnektor
  • Datacenter-integration

SAM-systemet är uppsatt on-prem och Intraservice ansvarar själva för systemets förvaltning.

Denna förfrågan avser expertstöd av en konsult för att säkerställa korrekt implementering och förvaltning av SAM-systemet Snow.

Arbetsuppgifter:

  • Verifiera och konfigurera autoconnect-regler för servrar och klienter
  • Prestandagenomgång av databas-servers
  • Certifikatuppdateringar
  • Skapa nya agenter för klienter och servrar vid uppgraderingar
  • Tekniskt stöd och riskanalys inför uppgraderingar
  • Agera länk mellan Snows support-organisation och organisationen
  • Sätta upp nya gateways och servrar för nya verksamheter som ansluter till systemet
  • Test och verifiering av Snow
  • Proaktivt arbete så som genomgång av loggfiler och hälsostatus
  • Veckovis rapportering av genomförda samt planerade aktiviteter
  • Tekniskt stöd vid informationssäkerhetsbedömning av systemet
  • Uppdatering av befintlig systemdokumentation
  • Fortlöpande kunskapsöverföring om Snow till organisationen

Förväntad leverans:
Inom ”Licens som tjänst” levererar Intraservice SAM Center licensrådgivning, avtalshantering, kostnadsoptimering och bevakar avtalsefterlevnad. Ett viktigt verktyg för detta är ett väl fungerande system för SAM (Software Asset Management). I detta system ingår ett flertal komponenter på ett antal Windows- och SQL-server för inventering, rapportering, standardisering och avtalshantering. Dessa måste underhållas och proaktivt bevakas för att undvika avvikelser i rapporter. Det kan innebära omstart av tjänster, underhåll av databaser, uppgraderingar och fortlöpande kontakt med Snow supportorganisation för att identifiera eventuella risker och sårbarheter. Alla avvikelser skall rapporteras och åtgärder godkännas, medan det fortlöpande arbetet skall ske självständigt utan direkt styrning av SAM Intraservice. Vid systemförändringar eller uppgraderingar som påverkar funktionalitet, skall kunskapsöverföring ske till medarbetare inom SAM Intraservice.

Krav:

Ska ha dokumenterad erfarenhet/certifiering på följande:

  • Minst 10 års erfarenhet av teknisk systemförvaltning av SAM-systemet Snow
  • Minst 10 års erfarenhet av Microsoft server-drift
  • Minst 5 års erfarenhet av SQL-scripting/querying
  • Snow Certified Program – Snow Base Technology Engineer
  • Snow Certified Program – Snow Inventory Administrator
  • Certified Snow Professional – Snow License Manager User
  • Certified Snow Professional – Snow Inventory Administrator

Uppskattad tidsåtgång: ca 2-3 arbetsdagar per månad.

Detaljer

Referens:31509

Ort: Göteborg

Omfattning:Deltid

Startdatum:2024-01-01

Slutdatum:2024-12-31

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.