Uppdragsbeskrivning
Vår kund söker en Projektledare inom Digitalisering. Kunden är mitt i en förändringsprocess där mycket utvecklingsarbete sker i de IT-tjänster de levererar till stadens verksamheter. Kunden är i behov av en resurs som kan projektleda projekt inom verksamhetsområde Digital Infrastruktur (DI). Hemvist för resursen kommer att vara på enheten IT-projekt och portfölj. Uppdragsgivare och projektägare finns inom verksamhetsområde DI.
BPMS är ett verktyg för verksamheter att nå ännu längre i sin digitalisering genom att automatisera arbetsflöden och processer.
Uppdraget är att projektleda projektet ”Digitalisering med hjälp av automatisering, BPMS” inkluderar upphandling av en BPMS-plattform och innefattar bland annat implementering av själva tjänsten, rutiner och produktionsmodell. Eventuellt kan extra aktiviteter tillkomma för support, drift och förvaltning.
I uppdraget ingår att:
- Agera Projektledare inom verksamhetsområde DI
- Planera, leda, styra, samordna, följa upp och rapportera arbetet inom ramen för projekt
- Samverka med intressenter
- Löpande avstämning med projektägare och styrgrupp
- Ta fram direktiv och projektplaner
- Projektmetod är PPS och verktyg för uppföljning av projekt är Antura
Leveranser:
Att bedriva projektledning inom följande leveranser:
Upphandling och PoC för BPM-system, exempel på leveranser
- Tydliggöra och besluta strategi i vår tänkta produktionsmodell inför kravställningsarbetet
- Val och inriktning av upphandlingsform, inkl. POC
- Val och rambeslut kring tex cloud/on-prem
- Rambeslut, avgränsningar och leveranser tas fram
- Projektgrupp med expertkompetens utses
- Ta fram utvärderingsmodell inkl. pris/licensmodell
- Intresseanalys för behov/kravställning till upphandlingsunderlag (Ska, bör, funktionella, icke funktionella krav)
- Underlag och beslut för POC-scenario
- Upphandling med hjälp av POC
- Installation och Pilot för BPM-system
- Installation, test och driftsättning av plattform
- Etablera tjänst och förvaltningsorganisation
- Modell för leveransorganisation inkl. roll och kompetensprofiler både hos AVD-DI och AVD-GT
- Resursförslag av bemanning inom tjänsten både hos AVD-DI och AVD –GT
- Färdigställd tjänstefiering (inkl. prissättning, faktureringsförmåga, kostnadsföring, budgetering, tjänstedokumentation i IKP etc.).
- Utbildad produktionspersonal
- Informerad/Utbildad supportpersonal
- Utpekad och informerad förvaltningsgruppering.
- Utbildningsmaterial till stöd och kompetensutvecklingen (enligt produktionsmodell)
- Dokumentering av leveranslösning inför drift och förvaltning
- Informations- och förankringsinsatser till kundorganisationen
- Överlämning av införd tjänsteinfrastruktur till förvaltningsgrupp
- Överlämning till support, IT servicedesk
Krav:
- Minst 5 års dokumenterad erfarenhet av att arbeta som Projektledare IT
- Minst 1 års dokumenterad kompetens kring upphandling och utvärdering baserat på LOU
- Minst 2 års dokumenterad erfarenhet systemutvecklingsprojekt
- Minst 1 års dokumenterad erfarenhet av kommunal verksamhet eller motsvarande.
- Minst 2 års dokumenterad erfarenhet av komplexa organisationer (komplexa>10 000 användare)
- Minst 2 års dokumenterad erfarenhet från förstudie eller införande av BPMS (Business process managementsystem)
- Minst 1 års dokumenterad erfarenhet av relevant projektmetodik, t.ex. Prince2, PPS
Uppdragets omfattning:
Omfattningen av uppdraget är 80-100% fram till 2025-12-31.
Behov av projektledare från och med 2024-01-01 och 36 månader framåt. Tiden fördelas på 24 månader med en möjlighet till ytterligare 12 månaders förlängning om uppdraget inte är slutfört i tid.
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Ort: Göteborg
Omfattning:80-100%
Startdatum:2024-01-08
Slutdatum:2025-12-31
Option:2026-12-31
Konsultförmedlare
Klara Edrén
Det går inte längre att söka den här tjänsten.