Uppdragsbeskrivning

Vår kund söker en Projektledare inom Digitalisering. Kunden är mitt i en förändringsprocess där mycket utvecklingsarbete sker i de IT-tjänster de levererar till stadens verksamheter. Kunden är i behov av en resurs som kan projektleda projekt inom verksamhetsområde Digital Infrastruktur (DI). Hemvist för resursen kommer att vara på enheten IT-projekt och portfölj. Uppdragsgivare och projektägare finns inom verksamhetsområde DI.

BPMS är ett verktyg för verksamheter att nå ännu längre i sin digitalisering genom att automatisera arbetsflöden och processer.

Uppdraget är att projektleda projektet ”Digitalisering med hjälp av automatisering, BPMS” inkluderar upphandling av en BPMS-plattform och innefattar bland annat implementering av själva tjänsten, rutiner och produktionsmodell. Eventuellt kan extra aktiviteter tillkomma för support, drift och förvaltning.

I uppdraget ingår att:

  • Agera Projektledare inom verksamhetsområde DI
  • Planera, leda, styra, samordna, följa upp och rapportera arbetet inom ramen för projekt
  • Samverka med intressenter
  • Löpande avstämning med projektägare och styrgrupp
  • Ta fram direktiv och projektplaner
  • Projektmetod är PPS och verktyg för uppföljning av projekt är Antura

Leveranser:

Att bedriva projektledning inom följande leveranser:

Upphandling och PoC för BPM-system, exempel på leveranser

  • Tydliggöra och besluta strategi i vår tänkta produktionsmodell inför kravställningsarbetet
  • Val och inriktning av upphandlingsform, inkl. POC
  • Val och rambeslut kring tex cloud/on-prem
  • Rambeslut, avgränsningar och leveranser tas fram
  • Projektgrupp med expertkompetens utses
  • Ta fram utvärderingsmodell inkl. pris/licensmodell
  • Intresseanalys för behov/kravställning till upphandlingsunderlag (Ska, bör, funktionella, icke funktionella krav)
  • Underlag och beslut för POC-scenario
  • Upphandling med hjälp av POC
  • Installation och Pilot för BPM-system
  • Installation, test och driftsättning av plattform
  • Etablera tjänst och förvaltningsorganisation
  • Modell för leveransorganisation inkl. roll och kompetensprofiler både hos AVD-DI och AVD-GT
  • Resursförslag av bemanning inom tjänsten både hos AVD-DI och AVD –GT
  • Färdigställd tjänstefiering (inkl. prissättning, faktureringsförmåga, kostnadsföring, budgetering, tjänstedokumentation i IKP etc.).
  • Utbildad produktionspersonal
  • Informerad/Utbildad supportpersonal
  • Utpekad och informerad förvaltningsgruppering.
  • Utbildningsmaterial till stöd och kompetensutvecklingen (enligt produktionsmodell)
  • Dokumentering av leveranslösning inför drift och förvaltning
  • Informations- och förankringsinsatser till kundorganisationen
  • Överlämning av införd tjänsteinfrastruktur till förvaltningsgrupp
  • Överlämning till support, IT servicedesk

Krav:

  • Minst 5 års dokumenterad erfarenhet av att arbeta som Projektledare IT
  • Minst 1 års dokumenterad kompetens kring upphandling och utvärdering baserat på LOU
  • Minst 2 års dokumenterad erfarenhet systemutvecklingsprojekt
  • Minst 1 års dokumenterad erfarenhet av kommunal verksamhet eller motsvarande.
  • Minst 2 års dokumenterad erfarenhet av komplexa organisationer (komplexa>10 000 användare)
  • Minst 2 års dokumenterad erfarenhet från förstudie eller införande av BPMS (Business process managementsystem)
  • Minst 1 års dokumenterad erfarenhet av relevant projektmetodik, t.ex. Prince2, PPS

Uppdragets omfattning:
Omfattningen av uppdraget är 80-100% fram till 2025-12-31.
Behov av projektledare från och med 2024-01-01 och 36 månader framåt. Tiden fördelas på 24 månader med en möjlighet till ytterligare 12 månaders förlängning om uppdraget inte är slutfört i tid.

Detaljer
Referens: 33065

Ort: Göteborg

Omfattning:80-100%

Startdatum:2024-01-08

Slutdatum:2025-12-31

Option:2026-12-31

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.