Uppdragsbeskrivning

Senior verksamhetsprojektledare

I dagsläget behöver Region Skånes medarbetare behöver använda olika kontaktvägar för att få service och support, beroende på ärendetyp och vilken serviceförvaltning som tillhandahåller servicen eller supporten. Det finns idag ingen direkt samordning mellan serviceförvaltningarna Digitalisering IT och MT, Medicinsk service, Regionfastigheter och Regionservice. Region Skåne arbetar samtidigt för en ökad digital transformation och går mot en tjänsteleverans för digitala verksamhetstjänster. Verksamhetstjänsterna kommer att innehålla servicetjänster som levereras gemensamt av serviceförvaltningarna. Eftersom servicetjänsterna kommer levereras gemensamt, måste serviceförvaltningarna också kunna hantera service och support för dessa tjänster på ett sammanhållet sätt.

Ett projekt kommer startas upp för att regionalisera en väg in till service och support för våra regiongemensamma servicefunktioner- och tjänster.

Projektets syfte och mål:

  • Skapa förutsättningar för att etablera en tydlig väg in för Region Skånes anställda att få samordnad service och support från serviceförvaltningarna.
  • Skapa förutsättningar för att gå mot ett gemensamt telefonnummer och ett gemensamt ärendehanteringssystem.
  • Utreda hur en samordnad service och support med ett gemensamt digitalt (IT och telefoni) och fysiskt stöd bör organiseras, så att vi använder vår samlade kompetens och våra samlade resurser på ett effektivt sätt.
  • Skapa förutsättningar för en framtida tjänsteleverans av digitala verksamhetstjänster och införandet av SDV.
  • Implementera en lösning för En väg in enlighet med lösningsförslag

Effektmålen för projektet är:

  • Ökad kundnytta och servicetillfredsställelse genom att tillhandahålla en tydlig, enkel och effektiv väg in för Region Skånes medarbetare för att få service och support kopplat till serviceförvaltningarnas tjänsteutbud, utan att behöva kontakta flera olika instanser.
  • En sammanhållen, tillgänglig och kostnadseffektiv service och support med hög kvalitet levereras gemensamt från serviceförvaltningarna.
  • Över tid minskad förvaltningskostnad för systemstöd (då avveckling av några system kan ske)
  • Ständiga förbättringar av förvaltningsgemensamma servicetjänster med hjälp av information som strukturerat samlas in i arbetet med service och support
  • Säkrad spårbarhet och efterlevnad av tillbörliga lagar och förordningar (exempelvis MDR, PDL, GDPR)

Senior projektledare med mycket god erfarenhet av att planera, leda och driva projekt generellt, med fördel erfarenhet av Region Skåne och vår projektmodell. Notera att detta projekt inte primärt handlar om produktutveckling utan om verksamhetsutveckling.

  • Tidigare erfarenhet från större projekt med många intressenter
  • Definiera nya strukturer och arbetssätt
  • Arbeta fram förslag till ny regional supportorganisation tillsammans med projektrepresentanter från alla serviceförvaltningar
  • Definiera nya forum, ansvar och mandat för framtida supportstruktur
  • Mycket god kommunikations- och förändringsledningsförmåga
  • Ser helheter och komplicerade sammanhang
  • Tidigare erfarenhet att etablera strukturer för service- och supportflöden
  • Mycket goda ledaregenskaper
  • Tidigare erfarenhet av verksamhetsutveckling i form av att etablera nya arbetssätt
  • Erfarenhet kring digitala och telefonilösningar för service och support (ärendehantering)
  • Strukturerad, tydlig och ansvarstagande

Tillhör kategori
Projektledare

Detaljer

Referens:43618

Ort: Lund

Omfattning:100%

Startdatum:2024-04-02

Slutdatum:2024-12-31

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.