Uppdragsbeskrivning

För kunds räkning söker vi nu efter en Kravspecialist inom Telefoni. Kunden har behov av en konsult som kan ta ett helhetsansvar för leveranser och säkerställa att behov och krav på upphandlingsobjekten identifieras och utvecklas. Det innebär att säkerställa att projektets resultat uppfyller de ställda kraven. Arbetet innefattar att självständigt hantera följande uppgifter inom kravhantering: leverans, utveckling och förvaltning av IT-stöd för växelanslutna anknytningar, olika typer av inkommande kanaler, svarsgrupper och mobildata.

Tjänsten syftar till att möjliggöra en verksamhetsanpassad, effektiv och enhetlig telefoni för växelanslutna anknytningar. Vår kund strävar efter att erbjuda verktyg som är lättillgängliga och som kan anpassas efter olika behov. Viktiga användare av dessa telefonitjänster är bland annat stadens kontaktcenter med ett hundratal servicevägledare. Stadens befintliga avtal vad gäller växel och callcenter inom telefoni löper ut inom kort. Därför behöver vår kund nu säkerställa att en ny lösning kommer på plats. Målet är att alla förvaltningar och bolag inom kunden ska ha tillgång till en modern tjänst för växel och callcenter som stödjer de arbetssätt som kundtjänsterna önskar. För att nå detta mål driver de projektet ”upphandla och införa helhetslösning för telefoni”, där det nu behövs förstärkning av en erfaren konsult inom kravhantering.

Projektmetoden är PPS och verktyget för uppföljning av projekt är Antura.

Arbetsuppgifter:

  • Samla in krav, utföra kravdialog, prioritera och kategorisera, samt leda kravdialogen mot projektets intressenter.
  • Definiera krav för upphandlingsobjekt.
  • Skapa upphandlingsunderlag tillsammans med upphandlingsspecialisten.
  • Svara på frågor från anbudsgivare och leverantörer.
  • Delta i utvärdering av inkomna anbud.
  • Planera och leda genomförandet av acceptanstest.

Ytterligare arbetsuppgifter i projektet kan innefatta planering för införande och utbildningar, deltagande i införandeaktiviteter, samt arbete med tjänstepaketering.

Skallkrav:

  • Erfarenhet från tidigare uppdrag i verksamhet om minst 10 000 användare.
  • Processledning, facilitering och leveransansvar i arbetspaket kopplat till kravhantering.
  • Erfarenhet av kravställning utifrån IT, användarbehov och systemtekniska funktioner.
  • Tydligt leveransansvar för kravarbete, exempelvis som projektledare, delprojektledare, förvaltningsledare, SDM eller ansvarig specialist.
  • Erfarenhet av att leda workshops och arbetsmöten inom behovsinsamling, kravdialog och/eller kravverifiering/acceptanstest.
  • Erfarenhet av att delta i upphandlingsarbete enligt Lagen om offentlig upphandling (LoU).
  • Kompetensnivå 4 efterfrågas.
Detaljer

Referens:50465

Ort: Delvis distans, Göteborg

Omfattning:40-70%

Startdatum:2024-06-01

Slutdatum:2025-03-30

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.