Uppdragsbeskrivning

För kunds räkning söker vi nu efter en Kravspecialist till deras telefoni- och stödsystem. I uppdraget ingår leverans, utveckling samt förvaltning av IT-stöd för växelanslutna anknytningar, olika typer av inkommande kanaler, svarsgrupper samt mobildata för växelanslutna anknytningar.

Tjänsten syftar till att möjliggöra en verksamhetsanpassad, effektiv och enhetlig telefoni för växelanslutna anknytningar hos vår kund. De strävar efter att erbjuda verktyg som är lättillgängliga och kan anpassas efter olika behov. Viktiga användare av våra telefonitjänster är bland annat deras kontaktcenter med ett hundratal servicevägledare.

Deras befintliga avtal för växel- och callcenter inom telefoni löper ut inom kort. Därför behöver de som tjänsteleverantör nu säkerställa att en ny lösning kommer på plats. Målet är att alla förvaltningar och bolag inom vår kund ska ha tillgång till en modern tjänst för växel och callcenter som stödjer kundtjänsternas önskade arbetssätt.

För att nå detta mål driver Intraservice projektet ”Upphandla och införa helhetslösning för telefoni”, där de nu behöver stärka upp med en konsult som är erfaren inom kravhantering. Projektmetod är PPS och verktyg för uppföljning av projekt är Antura. Kompetensnivå 4 efterfrågas.

Arbetsuppgifter:

Vår kund har behov av en konsult som kan ta helhetsansvar för leveranser och säkerställa att behov och krav på upphandlingsobjekten identifieras och förädlas. Vidare ingår att säkerställa att projektets resultat uppfyller de krav som har formulerats. Detta innebär att självständigt utföra följande inom kravhantering:

  • Samla krav (utföra kravdialog, prioritera och kategorisera) samt leda kravdialog gentemot projektets intressenter.
  • Definiera krav för upphandlingsobjekt.
  • Skapa upphandlingsunderlag tillsammans med upphandlingsspecialist.
  • Svara på frågor från anbudsgivare och leverantörer.
  • Delta i utvärdering av inkomna anbud.
  • Planera acceptanstest.
  • Leda genomförandet av acceptanstest.
  • Vid behov stötta ansvarig projektledare med ledning och styrning av projektet.

Utöver dessa kan ytterligare arbetsuppgifter i projektet tillkomma. Detta kan innefatta:

  • Planera införande och utbildningar.
  • Delta i införandeaktiviteter.
  • Delta i arbete med tjänstepaketering.

Skallkrav:

  • Erfarenhet från tidigare uppdrag i verksamhet med minst 10 000 användare.
  • Processledning, facilitering och leveransansvar i arbetspaket kopplat till kravhantering.
  • Erfarenhet av kravställan utifrån IT, användarbehov, systemtekniska funktioner.
  • Tydligt leveransansvar för kravarbete, exempelvis som projektledare, delprojektledare, förvaltningsledare, SDM eller ansvarig specialist.
  • Erfarenhet av att leda workshops och arbetsmöten inom behovsinsamling, kravdialog och/eller kravverifiering/acceptanstest.
  • Erfarenhet av att planera och genomföra acceptanstest.
  • Erfarenhet av upphandlingsarbete enligt LoU.
  • Erfarenhet av att utbilda medarbetare i nya arbetssätt.
  • Erfarenhet av arbetssätt och information kopplat till GDPR.
  • Erfarenhet som ansvarig projektledare.

Omfattning:

  • Jun 2024 – Aug 2024: 70–100 %
  • Sep 2024 – Jan 2025: 50–70 %
  • Feb 2025 – Jun 2025: 20–40 %
Detaljer

Referens:53557

Ort: Göteborg

Omfattning:Varierande

Startdatum:2024-06-15

Slutdatum:2025-06-30

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.