Uppdragsbeskrivning

I mål och budget för år 2023, fick kommundirektör i uppdrag att ta fram ett program för arbete mot välfärdsbrott. Programmet beslutades av fullmäktige i december 2023 och bifogas. I arbetet med att ta fram en plan har en kartläggning och omvärldsanalys genomförts. Kartläggningen visade att det i kommunens samtliga förvaltningar finns behov av att arbeta vidare med avtalsuppföljning vid upphandling. Kommunen som helhet saknar idag en gemensam metod och struktur för hur detta ska genomföras på ett systematiskt sätt. Järfälla kommun har idag ett ansvar att följa upp befintliga avtal, vilket till viss del också sker, men det sker idag inte systematiskt med perspektivet välfärdsbrott.

Järfälla kommuns upphandlingsenhet vill nu utveckla arbetet kring avtalsuppföljning med syftet att motverka välfärdsbrott.

Uppdraget kommer omfatta:

  • Ta fram ett metodstöd till verksamhet för avtalsuppföljning. Metodstödet ska omfatta rutiner, mallar och stödstrukturer. Metodstödet ska även omfatta en processbeskrivning för vad avtalsuppföljning innebär i Järfälla kommun
  • Ta fram indikatorer för att mäta det ekonomiska resultatet av arbetet mot välfärdsbrott
  • Framtagande av samverkansstrukturer och stöd till informationsdelning för kommunens olika verksamheter med fokus på avtalsuppföljning.
  • Implementering av metodstödet

Tidplan: 3 juni – 31 december 2024 (finns viss flexibilitet kring start). Max fastpris: 982 400:-

Krav på leverans

Arbetet ska ledas av konsult med mycket god kunskap inom området. Arbetet kan genomföras av en ensam konsult men bedöms troligen genomföras bäst med ett för uppdraget väl anpassat konsultteam. Arbetet genomförs tillsammans med upphandlingsenhetens medarbetare, i nära samråd med enhetens upphandlingschef samt med utvalda personer inom fackförvaltningarna. I konsultstödet ska även ingå att stötta upphandlingstäta verksamheter med implementering av framtaget arbetssätt.

Konsulten som leder uppdraget ska vara av nivå 4, ev. teammedlemmar kan vara av olika kompetensgrad men med den sammantagna förmågan att leverera uppdraget med hög kvalitet.

Projektorganisation

Konsulten/konsulterna rapporterar till upphandlingschefen.

Krav på dokumentation

Uppdraget ska dokumenteras av konsulten löpande och enligt överenskommelse med beställaren.

Hantering av personuppgifter

Konsulten kommer behandla personuppgifter, dock ej som biträde. Personuppgifter som kommer behandlas är kontaktuppgifter.

Faktureringsplan vid fastpris: varje delmoment offereras separat och faktureras när momentet är slutfört och godkänt av beställaren.

Handlingar som ska ingå i offert:

– CV

– Referensförteckning

– Genomförandeplan

– Tidplan

– Pris

Skallkrav:

  • Erfarenhet av liknande uppdrag utförda i kommunal verksamhet med resultat som överensstämmer med kraven på uppdragen
  • Uppdragen ska vara genomförda inom de senaste tre åren

Övriga krav:

  • Erfarenheten styrks genom 2 referensuppdrag med följande innehåll: o Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. o Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. o Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.
  • Bifogad Genomförandeplan. Ska beskriva tillvägagångssätt, metod och förväntad leverans. Beskriv resurstillsättning hos anbudsgivare samt önskad resurssättning hos UM.

 

För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här:  https://portal.upgraded.se/

Detaljer

Referens:53889

Ort: Stockholm

Startdatum:2024-06-03

Slutdatum:2024-12-31

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.