Uppdragsbeskrivning
Avropet omfattar en (1) resurskonsult till 20-100 % av en heltidstjänst att under en pågående ersättningsrekrytering vara interim ekonomichef/förvaltningschef i Solna stad. Uppskattad tid i timmar för uppdraget: +/- 960h.
Du ingår i stadsdirektörens ledningsgrupp som ekonomichef på stadsledningsförvaltningen. Uppdraget innebär att vara chef för avdelningen för ekonomi- och verksamhetsstyrning på stadsledningsförvaltningen med följande fyra enheter: controllerenheten, redovisnings- och löneenheten samt inköps- och upphandlingsenheten. I rollen leder som ekonomichef/förvaltningschef ansvarar du för stadens ekonomi- och verksamhetsstyrning, upphandling/inköp, kapitalförvaltning, bolagsfrågor, redovisning, lönehantering, tvärsektoriella och internationella frågor m.m. Totalt 50 medarbetare arbetar på avdelningen och du rapporterar till stadsdirektören.
Se kvalificeringsavsnittet för omfattande kravställning. För att lyckas bra i denna roll är du en lyhörd, prestigelös, lösningsorienterad person som gillar att ha många bollar i luften. Du är kommunikativ och är en van ledare som är lika analytiskt som kreativt lagd. Det är meriterande om du tidigare har arbetat på uppdrag för beställaren.
Säkerhetskrav Konsult kommer att på begäran av beställare signera ett sekretessbevis.
Handlingar som ska ingå i offert:
- CV
- Referensförteckning
- Pris
Skallkrav:
- Omfattande kommunal erfarenhet från ledande roller i kommuner i form av roll som stadsdirektör, ekonomidirektör, redovisningschef, finanschef etc.
- God kunskap om kommunsektorns förutsättningar i allmänhet och i stockholmsregionen i synnerhet.
- Mycket gedigen kunskap och erfarenhet inom kommunal redovisning, ekonomistyrning, finansförvaltning, bolagsstyrning, inköp.
- Omfattande vana och kompetens av att arbeta i politiska styrda organisationer.
- Erfaren ledare med dokumenterad vana av att ta interim- och styrelseuppdrag.
Personliga egenskaper:
- Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet där, inkluderande, integritet och strukturerad är egenskaper som kommer premieras.
Övriga krav:
- Erfarenheten styrks genom uppvisande av två referensuppdrag liknande detta uppdrag som nu avropas med följande innehåll: • Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. • Beställare av uppdraget. • Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. • Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum. Meriterande om konsult utfört uppdrag åt beställaren sedan innan med gott resultat. Ange kontaktperson samt kontaktuppgifter till referenspersoner kopplade till referensuppdrag.
För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Referens:54708
Ort: Stockholm
Omfattning:20-100 % av en heltidstjänst
Startdatum:2024-06-03
Slutdatum:2025-01-02
Konsultförmedlare
Emelie Lundholm
Det går inte längre att söka den här tjänsten.