Uppdragsbeskrivning

För kunds räkning söker vi nu en Projektledare med teknisk profil och önskvärd kännedom om postindustrin. Vår kund genomför en upphandlingsprocess för ett nytt ”Point of Sale”-system för alla bemannade hämta- och skicka-ställen i Norge. Målet är att välja leverantör före sommaren och starta implementeringsprojektet i augusti 2024.

Vår kund har därför behov av en erfaren projektledare med teknisk profil för att leda implementeringen av det nya Point of Sale-systemet (POS). Projektet startar i augusti 2024 och kommer enligt planen att pågå till slutet av 2025. Det finns behov av en 100%-resurs fram till slutet av 2024, och sannolikt en 50-100%-resurs fram till slutet av 2025. Resursbehov och varaktighet kan variera beroende på framsteg och andra förhållanden under projektets gång. Målet är att större delen av utvecklingen av det nya POS-systemet ska vara klar våren 2025.

Du kommer att rapportera till direktören för Servicenätet, som är projektägare. Du kommer att samarbeta nära med affärsutvecklingsmiljön i Servicenätet, IT-miljön hos vår kund samt leverantören av det nya POS-systemet.

Uppgifter för konsulenten kommer att omfatta: Det är önskvärt med en projektledare med erfarenhet av att leda implementeringen av komplexa IT-system. Kännedom om postindustrin är en fördel.

Ansvarsområden:

  • Ansvarig för framdrift i projektet i enlighet med projektmålen.
  • Ansvarig för lösningsdesign tillsammans med resurser från vår kund och leverantören.
  • Ansvarig för uppstart av lösningsutveckling (både hos vår kund och leverantören).
  • Ansvarig för uppföljning och kontinuerlig dialog med leverantören.
  • Ansvarig för samordning av IT-resurser internt hos vår kund.
  • Ansvarig för dialog och uppföljning med övriga resurser i projektgruppen.
  • Kontaktpunkt för leverantören.
  • Samarbete med projektledare för affärsutveckling.
  • Rapportera till projektägare och styrgrupp, inklusive koncerndirektör för Post och direktörer för Digital Teknologi & Säkerhet samt Inköp.

Kvalifikationer Du kommer att bedömas utifrån kompetens och erfarenhet inom:

  • Projektledning: Starka projektledarfärdigheter, förmåga att säkerställa framdrift mot gemensamma mål, planera, facilitera och dokumentera arbetsmöten, definiera och följa upp åtgärdspunkter, säkerställa framdrift, identifiera beroenden och risker samt agera på dessa. Säkerställa ett gott samspel mellan vår kund och leverantören. Erfarenhet av agil arbetsmetod är en fördel.
  • Affärsförståelse: God uppgiftsförståelse. Förmåga att förstå affärsbehov internt och externt samt samarbeta med användarna. Lösningen ska fungera och användas av både kunder och kundtjänstmedarbetare.
  • Teknisk kompetens: God förståelse för arkitektur, lösningsdesign, förmåga och intresse för att sätta sig in i ett komplext systemlandskap och förstå behov som ska lösas. Förmåga att samarbeta med och följa upp tekniska miljöer internt och hos leverantören.

Personliga egenskaper:

  • Självständig och strukturerad.
  • Stor arbetskapacitet och genomförandeförmåga.
  • God samarbets- och kommunikationsförmåga.
  • God skriftlig och muntlig uttrycksförmåga på norska och engelska.
Detaljer

Referens:55312

Ort: Oslo

Omfattning:100%

Startdatum:2024-08-05

Slutdatum:2024-12-31

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.