Uppdragsbeskrivning:
Vår kund ska ansluta till Statens servicecenters (SSC) lönetjänster och därmed byta lönesystem från Palasso till Heroma.

I anslutningen till SSC ingår även målet att uppnå förbättrad effektivitet i löneprocessen och kringliggande processer. I dag finns det genom t.ex. det egenutvecklade systemet BoB (Bevis och Behörighet) en hel del automatik kring skapande av anställningsbevis, AD-konto/e-postadress, grundläggande behörigheter, automatiska aviseringar till chefer och andra interna mottagare mm. Eftersom anslutningen till SSC innebär nya förändrade arbetssätt och processer så är detta ett av systemen som behöver utvecklas och anpassas för att kunna säkerställa en kvalitetssäkrad och fungerande anslutning till SSC.

Uppdraget som teknisk projektledare innebär tätt samarbete med SSC:s tekniska projektledare, Kundens huvudprojektledare, förvaltningsledare IT, leverantörer samt erfarna kollegor (såsom t.ex. systemtekniker, DBA, systemutvecklare samt objektsspecialister) som förvaltar och vidareutvecklar Kundens system huvudsakligen inom förvaltningsobjektet Interna stödsystem. Uppdraget är mångfasetterat och inkluderar hög grad av engagemang, kommunikation, planering, analys, att identifiera och dokumentera tekniska krav, följa upp och att rapportera.

Huvudfokus för projektledaren kommer att vara anslutningen till SSC men även kunna leda och delta i andra projekt inom förvaltningsobjektet Interna stödsystem.

Det ingår i uppdraget att:
• ta fram och upprätthålla relevanta planer och lösningsunderlag
• resursallokera och resurskoordinera
• vid behov medverka vid budgetarbetet och tillse att kostnadsavstämningar och prognoser görs
• kontinuerligt kravinsamla, kravhantera och kravjustera.
• planera, lyfta oklarheter eller behov av prioriteringar inom ramen för arbetsordningen
• diskutera och lyfta förslag på lösningar
• ha löpande kontroll på projektets leveranser, tidplan, resurser, kostnad och kvalitet
• leda utvecklingsarbete och säkerställa framdrift
• hantera osäkerheter i projektet, bl.a. genom riskanalys och riskhantering
• dokumentera relevant information enligt styrande dokument i verksamheten
• löpande statusrapportera läge och eventuella avvikelser
• sammanställa underlag inför beslut i styrgrupp
• samarbeta med medarbetare på myndighetens IT-funktion.
• samarbeta med leverantörer
• förbereda för CAB tillsammans med applikationsspecialist/FLIT
• leda, för ansvarsområdet, relevanta möten såsom pulsmöten, uppföljningsmöten, avstämningsmö-ten och styrgruppsarbete
• leverera och överlämna projektets resultat till mottagare (förvaltning)

Skallkrav:
– mångårig erfarenhet av att leda stora IT-utvecklingsprojekt kopplat mot interna stödsystem
– mångårig erfarenhet av teknisk projektledning i stora organisationer
– erfarenhet av kravhantering och behovsanalys
– erfarenhet av agilt arbetssätt
– erfarenhet av offentlig sektor
– kunna prata och skriva flytande svenska
– kunna arbeta på plats i Kundens lokaler ca 3 dgr i veckan eller vid behov som ligger centralt i Stockholm

Konsulten ska även:
• ha ett strukturerat arbetssätt och god sammarbets- och kommunikationsförmåga
• kunna kommunicera med interna mottagare och övriga intressenter så som utvecklingsteam, IT-funktionen, kravställare, förvaltning och verksamhet

Börkrav:
– ha erfarenhet av projektledning inom myndighet
– ha erfarenhet av införande av nytt lönesystem
– ha erfarenhet av IT-projekt inkluderat databaser och integrationer

Detaljer

Referens:64771

Ort: Stockholm

Omfattning:100%

Startdatum:2024-09-09

Slutdatum:2025-02-28

Option:2025-08-29

Ansök senast:2024-09-19

Konsultförmedlare