Uppdragsbeskrivning

Avropet omfattar konsultstöd till max 30% av en heltidstjänst för utförande av beskrivet uppdrag. Omfattningen kan variera under uppdragsperioden där uppdraget förväntas pågå enligt angiven kontraktstid med option t.om. 2025-12-31 om uppdragsgivaren och leverantör är överens.

Den nya socialtjänstlagen som träder i kraft från juli 2025 förväntas innebära omfattande förändringar för social- och äldreomsorgen i kommunen. Dessa förändringar påverkar beslut, arbetssätt och uppföljning, vilket kräver en grundlig översyn av nuvarande arbetssätt, särskilt med fokus på tillgänglighet, förebyggande insatser och kunskapsbaserade metoder.

Kommunens ledning har redan påbörjat arbetet med att förbereda organisationen genom workshops och dialoger. Ytterligare workshops och dialoger med nyckelpersoner och kvalitetsgrupper planeras. Arbetet innefattar även en dialog med målgrupper och samarbetspartners för att säkerställa att övergången sker på ett sätt som är förankrat i de nya kraven och lokala förhållanden.

Syfte
Uppdraget syftar till att förbereda kommunen för övergången till den nya socialtjänstlagen. Detta innefattar en kartläggning, analys och förslag som säkerställer att kommunen är väl förberedd att möta de nya lagkraven. Målet är att skapa en tydlig väg framåt med fokus på att:
• Säkerställa tillgång till socialtjänst för alla målgrupper i behov av insatser.
• Utveckla förebyggande insatser och uppsökande verksamhet.
• Stärka ett kunskapsbaserat arbetssätt.

Förväntade resultat
• En rapport och presentationsmaterial för intern och politisk förankring.
• Nulägesanalys baserad på kartläggning samt konkreta förslag och rekommendationer för ett framtida arbetssätt.

Metod och genomförande
Uppdraget utförs i projektform, där intervjuer och workshops med chefer och nyckelpersoner är centrala inslag. Arbetet kommer också att innefatta omvärldsspaning och kontakt med andra kommuner och organisationer för att ta del av lärande exempel.

Projektorganisation
• Projektägare Social och äldredirektör
• Styrgrupp: Bestående av ledande chefer från berörda verksamheter. Ansvarar för att övervaka progressionen och hantera eventuella risker.
• Projektledare: Leder och koordinerar utredningsarbetet.
• Projektgrupp och nyckelfunktioner: Involverade i att ta fram statistik, bearbeta styrdokument och föreslå förändringar.

Frågeställningar att utforska
• Vilka insatser erbjuds idag utan behovsbedömning och vilka resultat ger dessa?
• Är socialtjänstens insatser kunskapsbaserade?
• Finns det områden där nya arbetssätt kan utvecklas?
• Hur ser tillgängligheten och jämlikheten ut i olika kommundelar?

Tidplan
• September: Inläsning av styrdokument och kartläggning av nuvarande insatser.
• Oktober: Intervjuer med chefer och nyckelpersoner samt workshops.
• November: Utvecklingsdialoger och sammanställning av en utvecklingsagenda.
• December: Slutrapport och överlämning. Förutsättningar och risker Projektets framgång är beroende av att nyckelpersoner och interna resurser involveras och tillförs i tillräcklig omfattning. Risker och beroenden utvecklas i samråd med beställaren.

Särskild vikt kommer att läggas vid konsultens förmåga att analysera och tillämpa Nacka kommuns styrmodell i relation till den nya lagstiftningen, samt hur detta påverkar den kommande implementeringen.

Sekretess Om konsult anser att uppgift(er) i offert omfattas av sekretess ska detta anges med utförlig motivering i offerten. I annat fall förutsätts att anledning till sekretess saknas. Uppgifter som anses sekretessbelagda kan med fördel lämnas i separata bilagor.

Handlingar som ska ingå i offert:
– CV
– Referensförteckning
– Pris

Skallkrav
  • Gedigen kunskap och erfarenhet av ledarskap i politiskt styrd verksamhet
  • Kunskap om socialtjänstlagen
Börkrav
  • Erfarenhet från andra kommuners socialtjänst är också önskvärt
  • Det är meriterande om konsulten har erfarenhet av Nacka kommuns styrmodell
Övriga krav
  • Erfarenheten styrks genom 1-2 antal referensuppdrag med exempelvis följande innehåll: o Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. o Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. o Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.

 

För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/

Detaljer

Referens:67971

Ort: Stockholm

Omfattning:Omfattningen kan variera under uppdragsperioden, max 30% av en heltidstjänst

Startdatum:23 september 2024

Slutdatum:31 december 2024

Option:option t.om. 2025-12-31 om uppdragsgivaren och leverantör är överens.

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.