Uppdragsbeskrivning

Avropet omfattar en (1) resurskonsult till 100 % av en heltidstjänst för utförande av beskrivet uppdrag (160 timmar per månad), under 12 månader, därefter med option att justera till en 50% tjänst i dialog mellan beställare och leverantör. Uppdraget förväntas pågå enligt nedan angiven kontraktstid men med uppsägningstid på 2 månader för beställaren.

Uppdraget som avtalscontroller handlar om att koordinera och leda SUFs (Samhällsutvecklingsförvaltningen) arbete med avtal, i detta ingår löpande förvaltning och uppföljning av tilldelade avtal. Analysera genomförda upphandlingar för att hitta förbättringsområden samt bidra till utvärderingsprocessen vid pågående upphandlingar.

Förväntat resultat
Genomföra utredningar av leverantörer och säkerställa att de under avtalsperioden uppfyller t ex. kreditvärdighet, försäkringskrav och i avtalet överenskomna nivåer. Utifrån interna kontrollrutiner genomförs årligen stickprovskontroller på ingångna avtal mot en på förhand framtagen checklista. Leda och vara kallande i entreprenadupphandlingsrådet som samlar förvaltningens avdelningar. Vidare innefattar tjänsten att säkerställa att samtliga krav i avtalen uppfylls och att rutiner och processer internt på förvaltningen följs och att avvikelser hanteras på rätt sätt. Stötta vid uppföljnings- och driftsmöten. Ansvarig för indexering av ramavtal samt vår interna avtalsdatabas. Säkerställa att aktiva beslut om avtal tas av avtalsägaren, säga upp eller förlänga enligt respektive avtalsperiod. Vara ett stöd till avdelningarna vid direktupphandlingar och avrop från befintliga avtal. Stötta avtalsägare och avtalsförvaltare med frågeställningar med anledning av upphandlingar och tecknade avtal.

Projektorganisation
Konsulten rapporterar till administrativa chefen SUF.

Säkerhetskrav
Om konsult anser att uppgift(er) i offert omfattas av sekretess ska detta anges med utförlig motivering i offerten. I annat fall förutsätts att anledning till sekretess saknas. Uppgifter som anses sekretessbelagda kan med fördel lämnas i separata bilagor.

Hantering av personuppgifter
Sedvanliga personuppgifter som finns i avtal och inom en förvaltning vid kommunikation internt och externt, inga känsliga eller säkerhetsskyddade personuppgifter eller uppgifter kommer att hanteras.

Handlingar som ska ingå i offert:
– CV
– Referensförteckning
– Pris

Skallkrav
  • Relevant högskoleutbildning: Konsulten ska inneha en examen från högskola eller universitet inom områden som ekonomi, juridik, offentlig förvaltning eller annan relevant utbildning kopplad till avtalsförvaltning och upphandling
  • Minst 1-3 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter: Konsulten ska ha arbetat som avtalscontroller, upphandlare eller liknande roll i minst 1-3 år. Under denna tid ska konsulten ha genomfört ett flertal uppdrag som innefattar avtalsuppföljning, upphandlingar och avtalsförvaltning
  • Erfarenhet av uppföljning och förvaltning av avtal: Konsulten ska ha dokumenterad erfarenhet av att följa upp ingångna avtal, inklusive att säkerställa leverantörers efterlevnad av avtalade krav samt hantera eventuella avvikelser och förlängningar av avtal
  • Kunskap om Lagen om offentlig upphandling (LOU): Konsulten ska ha goda kunskaper i LOU och kunna tillämpa denna lag i sitt dagliga arbete
  • Erfarenhet av avtalsdatabas och system för avtalsadministration: Konsulten ska ha erfarenhet av att arbeta i TendSign och Kommers
Börkrav
  • Meriterande med utbildning inom upphandling eller avtalsrätt
  • Meriterande med specifik utbildning eller kurser inom offentlig upphandling (LOU), avtalsrätt eller motsvarande
  • Meriterande med certifieringar inom upphandlings- och avtalsområdet, såsom CIPS (Certified International Procurement Professional) eller liknande, är önskvärda men ej obligatoriska
  • Meriterande med erfarenhet av offentlig sektor: Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor eller liknande miljö är starkt meriterande, särskilt inom samhällsutvecklingsprojekt, där konsulterna förväntas ha förståelse för de regler och riktlinjer som gäller för offentlig upphandling
  • Erfarenhet av arbete i tvärfunktionella team: Det är meriterande om konsulten har erfarenhet av att arbeta i samarbete med olika avdelningar och intressenter, inklusive att leda möten och samordna insatser kring upphandlingar och avtal
Personliga egenskaper
  • Ha förmågan att aktivt leda sig själv, komma med förslag på tjänstens utformning och uppgifter och proaktivt se och hantera identifierade brister och fel.
  • Vara kommunikativ och pedagogisk i sitt arbetssätt för att med förvaltningen utveckla och driva arbetet med avtal och upphandlingar för att bli bra och trygga i arbetssätt och kultur
Övriga krav
  • Minst två (2) referensuppdrag med följande information: Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.

För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/

Detaljer

Referens:69631

Ort: Stockholm

Omfattning:100%

Startdatum:9 oktober 2024

Slutdatum:30 augusti 2026

Option:1 + 1 månad

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.