Uppdragsbeskrivning
Inom Sektorn för välfärd och omsorg har ett omfattande utvecklingsarbete inom digital välfärdsteknik/digitalisering pågått under de senaste åren. Arbetet bedrivs dels som enskilda initiativ, dels utifrån handlingsplaner. Sektorns ledningsgrupp är styrgrupp för det lokala digitaliseringsrådet som samordnas av två tjänstepersoner med kunskap om såväl verksamheter inom social- och arbetsmarknadsnämndens som äldrenämndens ansvarsområde. Distansarbete: Hybrid, Workshops sker på plats, övrigt arbete bestäms i samråd med Sektorn.

Ansvariga nämnder är social- och arbetsmarknadsnämnden samt äldrenämnden. Social- och arbetsmarknadsnämnden ansvarar för att utreda behov och ge stöd till barn, ungdomar och deras familjer. Verksamheten ger också stöd till vuxna som har behov av det. Det kan handla om ekonomiska svårigheter, beroende, våld i nära relation eller någon form av funktionsnedsättning. Vidare ingår vuxenutbildning, arbetsmarknad och integration i nämndens ansvar. Äldrenämnden ansvarar för äldreomsorg vilket inkluderar särskilt boende, hemtjänst, trygghetslarm, dagvård, korttidsboende med mera för personer över 66 år.

Mer information om Sektorns ansvarsområde finns på Sundbybergs hemsida: https://www.sundbyberg.se/kommun-och-politik/sundbybergs-stads-organisation/sektorer-i- forvaltningen/valfard-och-omsorg

Omfattning
Behov finns att förtydliga den gemensamma riktningen, skapa överblick och skapa förutsättning för att prioritera samt att utvärdera för att ytterligare förbättra befintliga arbetssätt och roller för att på ett effektivt sätt ta oss an de utmaningar som vi står inför och där verksamhetsutveckling med digitala verktyg är en del av helhetslösningen. Uppskattningsvis omfattar uppdraget cirka 160-200 timmar. Staden garanterar inga volymer.

Team
Sektorn är öppen för en teamlösning där en av konsulterna i teamet har kompetensnivå 4.

Krav på leverans
Sektorns ledningsgrupp behöver ett stöd i det fortsatta arbetet, där målet är: Genom kartläggning av nuläge avseende organisering och arbetssätt för digitaliseringsarbetet komma med rekommendationer kring det framtida arbetet genom en tydlig strategi för sektorns digitaliseringsarbete.

Konsulten ska leverera en handlingsplan och med rekommendationer för riktning framåt.

Tänkt upplägg involverar:
• Intervjuer med berörda, såväl chefer som utvalda tjänstepersoner inom sektorn
• En halvdag tillsammans med samtliga chefer inom sektorn för att ge inspiration och utbyte kring digitalisering
• Workshops (tänkt antal 3 förmiddagar) med sektorns utvidgade (ca 10 personer) ledningsgrupp för att identifiera behov, fånga nuläge och önskemål samt förankra strategi och rekommendationer
• Vidare kan medverkan vid särskilda forum inom sektorn komma att bli aktuellt

Upplägg i detalj bestäms i samråd med Sektorn.

Förväntat resultat
Kan det vara att vi förväntar oss en digitaliseringsstrategi för sektorn för välfärd och omsorg vilken tar hänsyn till de olika verksamheternas behov och digitala mognad. Strategin ska visa riktning mot 2030. Dessutom ska en handlingsplan för de tre närmsta åren arbetas fram för beslut inom sektorns ledningsgrupp.

Projektorganisation
Konsulten rapporterar direkt till Stadens Välfärd och omsorgsdirektör.

Krav på dokumentation
Arbetet ska resultera i en strategi för digitaliseringsarbetet inom sektorn för välfärd och omsorg samt en handlingsplan.

Handlingar som ska ingå i offert:
– CV
– Referensförteckning
– Genomförandeplan
– Tidplan
– Pris

Skallkrav
  • Erfarenhet av liknande uppdrag inom kommunal sektor, med fokus på digitalisering och verksamhetsutveckling
  • Erfarenhet av att arbeta med chefsgrupper kopplat till digitalisering. Konsulten/teamet kommer främst ha kontakt med personer i ledande befattningar
  • Erfarenhet av att arbeta med liknande projekt inom sektorns ansvarsområden
  • Om offererat team behöver minst en (1) en av konsulterna i teamet uppfylla kompetensnivå 4 (9-12 års erfarenhet)
Övriga krav
  • Erfarenheten styrks genom två (2) referensuppdrag med exempelvis följande innehåll: Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning och upplägg samt värdet på uppdraget. Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.
  • Bifoga genomförandeplan och tidplan, hur det är tänkt att uppdraget ska genomföras och tidsplan för detta

 

För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/

Detaljer

Referens:72360

Ort: Stockholm

Omfattning:Cirka 160-200 timmar.

Startdatum:4 november 2024

Slutdatum:28 februari 2025

Option:Upp till 6 månader enligt överenskommelse.

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.