Avropet omfattar en eller flera resurskonsulter mellan 50-100% av en heltidstjänst för utförande av beskrivet uppdrag. Uppdraget förväntas pågå enligt nedan angiven kontraktstid och kan variera över tid. Möjlighet till förlängning: Varierade förlängningar t.o.m. 2027-11-17.
Krav på leverans Uppdraget avser att i första hand erhålla en konsultgrupp som ska genomföra översyn av stödprocesser och förvaltningars uppdrag i förhållande till den centrala förvaltningen hos kommunstyrelsen.
Steg 1) Organisation, verksamhet och arbetssätt ses över i en särskild utredning för att säkerställa att resurserna används på bästa sätt och att optimal nytta kommer ut av verksamheten.
Efter genomförd leverans av steg 1 förväntar sig beställaren att få – en utomståendes bild av hur verksamheten fungerar idag och hur den kan utvecklas både avseende måluppfyllelse, effektivitet och ekonomi och – möjligheter att identifiera olika processer, var i organisationen de finns och utifrån detta skapa grund för utvecklingsarbete och förslag till förbättringar.
Genomförande:
– Genomlysning, inläsning och genomgång av det insamlade materialet.
– Intervjuer med förvaltningschefer.
– Framtagande av rapport.
– Presentation av utredningen och rekommendationer framåt.
Leverans:
– Organisationsanalys av nulägesbild och tydliggjorda avvikelser.
– Prioriterade åtgärder.
– Beslutsunderlag till ledning.
Avgränsningar:
– Pågående parallella organisationsutvecklingar inom SLF (IT, ekonomi -och verksamhetsavdelningen) som utförs separat.
Tidsåtgång steg 1: ca 2 månader
Steg 2) Option Stöd vid eventuell implementering av rekommendationer – inkl. förändringsledning.
Genomförande och leverans:
– Ta fram nya processer, strukturer och metoder inom olika funktionsområden.
– Utföra förändringsarbeten som berör utveckling och effektivisering av myndighetens befintliga processer, strukturer och metoder.
– Arbeta med förändringsledning.
– Bygga upp delar av verksamhet eller en funktion inom verksamheten.
– Föreslå strategi för sammanslagning av verksamheter samt nedläggning av hela eller delar av en verksamhet.
– Arbeta med utveckling och effektivisering av organisationers interna/externa kommunikation.
– Tracking change – kunna följa (följa upp och dokumentera en förändringsprocess, följa upp om efterfrågat resultat uppnåtts, effektutvärdering etc.).
– Efter genomlysning av befintliga strategier och uppsatta mål, föreslå lösningar på problem och/eller föreslå åtgärder/strategier, genomföra och implementera åtgärder tillsammans med beställarnas egen personal.
– Genomföra utbildningar.
Tidsåtgång steg 2: Avhängt slutsatserna av steg 1. Vid eventuell större organisationsförändring kan det beräknas uppgå till 1-1,5 år.
Förväntat resultat
Konsult förväntas arbeta ute hos kund i stor utsträckning.
Projektorganisation
Konsult rapporterar till stadsdirektör.
Krav på dokumentation
Löpande dokumentation/sammanfattning efter möten/intervjuer. Presentera analyser och rapporter på ett överskådligt lättillgängligt sätt.
Säkerhetskrav
Konsult kan komma att signera sekretessbevis.
Handlingar som ska ingå i offert:
– CV
– Referensförteckning
– Genomförandeplan
– Pris
Anbudsgivare som ligger i läge för tilldelning kommer bokas in för intervjuer där bl.a. anbudsgivare, referensuppdrag och genomförandeplan muntligen kommer presenteras.
- Konsulten har tidigare erfarenhet av att ha utfört liknande uppdrag åt en politiskt styrd verksamhet
- Konsulten har deltagit i stora uppdrag inom aktuellt område och genomfört uppdrag med mycket hög kvalitet
- Konsulten är lyhörd, kommunikativ och är en van ledare som är lika analytiskt som kreativt lagd
- CV ska bifogas för varje offererad konsultresurs. Teamet ska inneha minst en (1) resurs som i sin helhet uppfyller avropets samtliga krav på konsult, utbildning, erfarenhet samt referensuppdrag.
- Erfarenheten styrks genom två (2) referensuppdrag med följande innehåll: – Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. – Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. – Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. – Ange även tidpunkten för uppdraget med start- och slutdatum.
- Referenspersoners kontaktuppgifter med namn, telefonnummer och mejl.
- Genomförandeplanen ska uppgå till max 1,5 A4 sida och ska tydligt beskriva hur anbudsgivaren avser att utföra uppdragets steg 1 samt optionen avseende steg 2. Genomförandeplanen ska även beskriva arbetssätt och struktur samt en organisationsplan. Vidare ska anbudsgivaren i genomförandeplanen utifrån avropet och Solna stads hemsida presentera sin tolkning av beställaren som uppdragsgivare med dess mål och visioner samt eventuella utmaningar.
Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/
Ansök
”*” anger obligatoriska fält
Detaljer
Referens:76889
Ort: Stockholm
Omfattning:50-100%
Startdatum:18 november 2024
Slutdatum:31 januari 2025
Option:Möjlighet till förlängning: Varierade förlängningar t.o.m. 2027-11-17.
Ansök senast:2024-11-12