Uppdragsbeskrivning

Beskriv behovet av konsultstöd

Solna stad är i behov av en (1) interimschef för park och markenheten som tillhör Stadsmiljöavdelningen och lyder under Tekniska nämnden i Solna stad. Stadsmiljöavdelningen på Tekniska förvaltningen ansvarar för förvaltning, drift och underhåll samt utveckling av Solna stads torg, parker, naturområden, gator och vägar. Avdelningen arbetar för att Solna ska ha en ren, snygg och trygg stadsmiljö med god och säker framkomlighet. Avdelningen organiserar verksamheten inom tre enheter; park och mark, gata och trafik samt stadsmiljöprojekt.

Solna letar nu efter interimschef som kan leda och fördela arbetet under en period i väntan på att en permanent chef är på plats.

Krav på leverans

I rollen som enhetschef för park och mark kommer du att ha ansvar för att planera och leda enhetens verksamhet och personal. Det innefattar att vara ansvarig för budget- och verksamhetsplanering samt att fördela personella och ekonomiska resurser för att uppnå verksamhetsmålen. Du har även ansvaret för personalens uppföljningssamtal och arbetsmiljö. Rollen rapporterar till avdelningschef.

Övriga ansvarsområden är:

  • Ledning och uppföljning av arbetet med drift, underhåll och reinvesteringar av anläggningar.
  • Samverka kring plan- och exploateringsverksamheten i staden.
  • Föredragande av besluts- och informationsärenden till nämnd och styrelse
  • Driva införandet av nya arbetssätt och förändringar med anledning av stadens strategiska dokument, ny lagstiftning och nya taxor.
  • Utveckling av digitala system.
  • Kravställning vid upphandlingar och avrop av konsulter och tekniska lösningar samt uppföljning i befintliga avtal.

Roll

Solna stad söker en interimschef med teknisk bakgrund och därför efterfrågas enbart offerter för interimschefer med teknisk bakgrund. Det är viktigt att enhetschefen har relevant akademisk utbildning eller motsvarande erfarenhet samt mycket goda ledaregenskaper med förmågan att inspirera och guida teamet mot framgång. Anbudsgivaren ska offerera minst en (1) stycken konsult som kan utföra uppdrag åt beställaren under kommande avtalstid och som innehar minst nio (9) års erfarenhet av att leda och fördela arbetet som chef inom kommunal verksamhet. Konsulten ska även inneha dokumenterad erfarenhet av juridik kopplat till tidigare uppdrag inom arbete som detta avrop avser samt ha arbetat som chef inom teknisk förvaltning.

Kompetensnivå

Nivå 4

Krav på konsulten

  • Konsult ska ha erfarenhet från att ha arbetat med juridik och kommunal förvaltning.
  • Konsult ska ha erfarenhet av att ha arbetet som chef inom kommunalförvaltning
  • Konsult ska ha erfarenhet från att ha arbetat med servicefrågor på strategisk nivå i offentlig sektor
  • Konsult ska ha erfarenhet av att ha arbetet med verksamhetsutvecklingsprojekt och att effektivisera arbetsflöden
  • Konsult ska ha erfarenhet från att ha arbetat med juridik och kommunal förvaltning.
  • Konsult ska ha erfarenhet av att ha arbetet som chef inom kommunalförvaltning
  • Konsult ska ha erfarenhet från att ha arbetat med servicefrågor på strategisk nivå i offentlig sektor
  • Konsult ska ha erfarenhet av att ha arbetet med verksamhetsutvecklingsprojekt och att effektivisera arbetsflöden

Förväntat resultat

Konsulten förväntas vara drivande och samtidigt pedagogisk och leda och fördela det dagliga arbetet i arbetsgruppen. Konsulten behöver vara modig och kapabel att samla gruppen för att arbeta tillsammans och ha förmåga att inspirera och leda teamet mot en gemensam vision. Konsulten behöver kunna samarbeta effektivt med teamet, inom avdelningen och med andra avdelningar samt kommunicera tydligt och öppet med olika intressenter.

Projektorganisation

Enhetschef på park och markenheten och rapportera till avdelningschef. Ingå i avdelningens ledningsgrupp som består av en annan enhetschef och ledningsstöd.

Krav på dokumentation

Inga krav på dokumentation. Uppföljning skre genom löpande dialog.

Säkerhetskrav

Om konsult anser att uppgift(er) i offert omfattas av sekretess ska detta anges med utförlig motivering i offerten. I annat fall förutsätts att anledning till sekretess saknas. Uppgifter som anses sekretessbelagda kan med fördel lämnas i separata bilagor.

Distansarbete

Hybrid

Hantering av personuppgifter

Ja, sedvanliga personuppgifter om anställda, invånare och leverantörer som hanteras i egenskap av chef och avtalsombud.

Handlingar som ska ingå i offert

  • CV
  • Pris
Skallkrav
  • Konsult ska ha erfarenhet från att ha arbetat med juridik och kommunal förvaltning.
  • Konsult ska ha erfarenhet av att ha arbetet som chef inom kommunalförvaltning
  • Konsult ska ha erfarenhet från att ha arbetat med servicefrågor på strategisk nivå i offentlig sektor
  • Konsult ska ha erfarenhet av att ha arbetet med verksamhetsutvecklingsprojekt och att effektivisera arbetsflöden
Övriga krav
  • För det fall konsulten har arbetat hos beställaren som chef inom de senaste tre åren så erhåller konsulten ett mervärdesavdrag om 350 SEK. För det fall konsulten inte uppfyller kriteriet erhåller konsulten 0 SEK i mervärdesavdrag

Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/

Detaljer

Referens:92703

Ort: Stockholm

Omfattning:100%

Startdatum:2025-02-17

Slutdatum:2025-08-16

Option:2026-02-16

Konsultförmedlare

Det går inte längre att söka den här tjänsten.