Uppdragsbeskrivning

Bakgrund HR-avdelningen i Sundbybergs stad har en avgörande roll i att skapa en attraktiv, hållbar och utvecklingsorienterad arbetsmiljö för stadens chefer och medarbetare. Sundbybergs stad strävar efter att utveckla en modern HR-avdelning som agerar proaktivt genom att ta strategiska initiativ och utvecklar moderna HR-processer i nära samverkan med ledning och verksamheter.

Uppdraget Avropet omfattar en (1) förändring- och utvecklingsledare till 80 % av heltidstjänst för utförande av beskrivet uppdrag. Uppdraget önskas starta så snart som möjligt, dock senast 2025-03-01, och förväntas pågå under 2025. Möjlighet till förlängning finns.

Krav på leverans HR skapar mervärde för verksamheterna och har stor påverkan på hela organisationen. Uppdraget syftar till att tillföra utveckling av HR-processer och strategier, att leda förändring som stärker stadens HR-funktion. Uppdraget kräver en kombination av strategisk överblick, operativ handlingskraft och en förmåga att leda förändringsarbete i en komplex organisation.

Konsultens roll är att leda utvecklingen av Sundbybergs HR-avdelning med fokus på att skapa organisatorisk stabilitet, stärka HR-processer och driva strategiska initiativ samt säkerställa att HR-funktionen utvecklas i linje med stadens långsiktiga mål. Sundbybergs stads HR-funktion befinner sig i en utvecklingsfas där utmaningarna bemöts med utveckling av processer, styrning, effektiva och moderna arbetsmetoder, god arbetsmiljö och ett utvecklande ledarskap. Rollen är placerad på HR-avdelningen (som samlar HR-konsulter samt en löneenhet som leds av förhandlingschef) och tillhör sektorn för ledning och samordning. Sektorn för ledning och samordning ansvarar för stadens centrala funktioner för ledning och styrning.

HR-funktionen är i en uppbyggnads- och utvecklingsfas. En genomlysning av HR-funktionen har genomförts med syfte att kartlägga och utvärdera verksamhetens organisering, arbetssätt, ledning, arbetsprocesser och styrdokument. Syftet var också att identifiera förbättringsområden och ta fram förslag på hur HR skulle kunna arbeta mer strategiskt, effektivt och proaktivt tillsammans med stadens olika verksamheter och samtidigt säkerställa att Sundbybergs stad efterlever lagkraven som arbetsgivare. Utvecklingsarbetet ska även bidra till Sundbybergs stads attraktivitet som arbetsgivare. Utifrån genomlysningens rekommendationer samt annat underlag finns det ett antal åtgärder/förbättringar som behöver genomföras:
• Tydliggöra och utveckla ledarskap, grunduppdrag, roller, ansvar och mandat;
• Stabilisera och stärka HR-funktionen (personalomsättning);
• Stärka förmågan inom HR att utforma och styra Sundbybergs stads policys, riktlinjer och rutiner, säkerställa styrdokument inom lagstadgade områden,
• Proaktiv ledning och organisering av funktionen som skapar förutsättningar och en god arbetsmiljö för medarbetare.

Om uppdraget/rollen
Rollen är både strategisk och operativ, vilket innebär arbete med allt från policyutveckling och ledningsstöd till praktisk hantering inom HR-processer. En central roll i organisationen med ansvarar för att utveckla, driva och implementera alla delar inom HR-området. Rollen har ansvar för utvecklingsprojekt, tar initiativ och är drivande. Viktigt och centralt är ett nära samarbete med chefer i organisationen samt samverkan med fackliga parter. För att lyckas krävs gedigen kompetens och erfarenhet inom chefs- och ledarskap för att skapa ett öppet och positivt arbetsklimat, leda i förändring, bygga goda relationer och förtroende för att uppnå resultat och mål.

Kommunikationskompetens är av stor betydelse för att hantera de kommunikativa utmaningarna som finns inom HR:s ansvarsområden. Allt ifrån ledningskommunikation och relationen till samtliga chefer i Sundbybergs stads alla verksamheter, till extern kommunikation där stadens attraktivitet som arbetsgivare är betydelsefull för både staden som helhet och också HR-funktionens förutsättningar att rekrytera nya medarbetare.

Rollen är strategisk utifrån det centrala ansvaret för att utveckla stadens strategiska varumärke samt modernisera och effektivisera stadens HR-processer. Digitalisering och utveckling av arbetssätt är också viktiga delar i uppdraget.

Uppdraget innebär: Under året ligger fokus på förbättringar utifrån genomlysningsrapporten, åtgärder kopplade till visselblåsarutredning samt utvecklingsarbete:

Organisatorisk stabilitet och struktur
• Kvalificerat lednings- och utvecklingsstöd till chefer och HR-konsulter; arbeta aktivt för samarbete, delaktighet och god arbetsmiljö
• Säkerställa en tydlig och väl förankrad gränsdragning mellan HR:s strategiska och operativa mandat gentemot andra verksamheter.
• Ta fram och implementera HR-processer och rutiner som saknas • Säkerställa att uppdraget utförs utifrån gällande lagar, avtal samt våra processer, riktlinjer och arbetssätt med en tydlig koppling till verksamhetsplan, mål och vision

Strategiskt utvecklingsarbete
• Tydliggöra och implementera HR:s grunduppdrag
• Framtagande av relevanta styrdokument. Uppdatera och implementera styrdokument för arbetsmiljö, rehabilitering och likabehandling.
• Driva, utveckla och implementera alla delar inom HR-området
• Leda modernisering och effektivisering av stadens HR-processer och utvecklingsprojekt Identifiera användbara nyckeltal för styrning och uppföljning av personalomsättning, sjukfrånvaro och kompetensförsörjning.

Samverkan och kommunikation
• Förbättra HR-avdelningens interna dialog genom regelbundna uppföljningsmöten med sektorsdirektörer och ledningen för att identifiera och hantera behov.
• Skapa goda relationer och etablera förtroende för HR-funktionen.
• Utveckla och implementera en strategi som lyfter stadens attraktionskraft som arbetsgivare.
• Ta fram ett förslag på en digital onboarding-plattform för att säkerställa en enhetlig och engagerande introduktion av nya medarbetare.

Digitalisering
• Implementera AI-baserade verktyg (pågående testning av HR-assistent) I syfte att effektivisera arbetsprocesser inom HR-avdelningen Säkerställa genomförande av upphandling och införande av HR- och lönesystem

Även andra arbetsuppgifter kan bli aktuella.

Konsultens roll är att leda utvecklingen av Sundbybergs HR-avdelning med fokus på att skapa organisatorisk stabilitet, stärka HR-processer och driva strategiska initiativ samt säkerställa att HR-funktionen utvecklas i linje med mål och uppdrag.

Projektorganisation
Konsulten rapporterar till Biträdande stadsdirektör.

Krav på dokumentation
Månadsvis rapportering.

Distansarbete
80% av uppdraget kommer ske på plats i Stadshuset i Sundbyberg

Hantering av personuppgifter
Konsulter kommer komma i kontakt med personuppgifter.

Handlingar som ska ingå i offert:
– CV
– Referensförteckning
– Pris (timpris samt priset per månad för detta uppdrag)

Skallkrav

  • Verifierad erfarenhet som chef i kommunal verksamhet
  • Dokumenterad kompetens i organisationsutveckling och strategisk verksamhetsstyrning
  • Verifierad erfarenhet av att hantera verksamheter med hög personalomsättning och omställningsprocesser.

Börkrav

  • Mycket god erfarenhet av ledarskap, förändringledning, utvecklingsarbete, chefsstöd, utveckla processer, organisera
  • Erfarenhet av utveckling och ledning inom Sundbybergs stad
  • Kännedom om styrning, policyers och utvecklingsprojekt
  • Kommunikation och arbetsgivarvarumärke
  • Erfarenhet av arbete med att utveckla och förflytta en styr- och stödfunktion till en välfungerande, effektiv och proaktiv verksamhet med tydliga uppdrag, roller, organisering, metod, planering och uppföljning för att säkerställa leverans och resultat samt för att nå mål och vision
  • För att lyckas i rollen behöves erfarenhet av att bygga upp strukturer och implementera organisationsövergripande processer samt metodutveckling och systematisk uppföljning av processer
  • Djupare förståelse för kopplingen mellan organisationens strategi och mål, processer för intern styrning, ledning och utveckling av verksamhet
  • Tidigare erfarenhet som chef I Sundbybergs stad är meriterande. Liknande referensuppdrag
  • Meriterande om konsulten har kännedom eller har haft uppdrag inom Sundbybergs stad tidigare och på så vis känner till organisationen

Personliga egenskaper

  • Strategisk med förmåga att balansera operativa och långsiktiga behov
  • Samarbetsorienterad med stark förmåga att förankra beslut
  • Analytisk med dokumenterad erfarenhet av beslutsfattande baserat på insikter och underlag
  • Hög integritet och politisk sakkunskap
  • Resultatorienterad med en strategisk blick
  • Förmåga att inspirera och engagera medarbetare
  • Utmärkta kommunikativa och samarbetsförmågor

Övriga krav

  • Referensuppdrag: Erfarenheten styrks genom två (2) referensuppdrag från liknande uppdrag, där minst 1 är från liknande uppdrag i kommun). Referensuppdragen får gärna innehålla följande: o Uppdragets namn och typ av uppdrag, omfattning samt värdet på uppdraget. o Namn på konsult/er som genomförde uppdraget. o Beskrivning av uppdragets planering, genomförande, resultat och uppföljning. Ange även tidpunkten för uppdraget. Start- och slutdatum.
  • Kontaktuppgifter referensperson

Presentation till kund sker efter sista anbudsdag löpt ut. För att kunna ansöka för detta uppdrag måste du vara en registrerad användare i vår portal som är helt kostnadsfri. Är du ny användare och vill registrera dig eller ditt bolag i Upgrades portal klicka här: https://portal.upgraded.se/.

Detaljer

Referens:93319

Ort: Stockholm

Omfattning:80%

Startdatum:1 mars 2025

Slutdatum:31 december 2025

Option:Möjlighet till förlängning finns

Ansök senast:2025-02-12

Konsultförmedlare