Efter att uthyrningslagen har varit i kraft i mer än två år fortsätter diskussionerna kring dess tillämpning. En ny dom från EU gällande lagen har nyligen kommit, men frågan är om den bidrar till ökad klarhet eller om förvirringen består.
”För att skapa tydlighet kan man konstatera att EU-domen fortfarande är något otydlig,” säger Birgitta Hedegård, VD på Upgraded People AB, ett av Sverige snabbast växande konsultförmedlingsföretag. ”Den som hoppades på tydliga riktlinjer kommer att bli besviken.” Domen tar dock upp skillnaden mellan bemanning och tjänsteleverans. När det gäller IT-konsultföretag är det vanligt att de inte bedriver en verksamhet där konsulter hyrs ut för att arbeta under kundföretagets ledning och kontroll, vilket är en viktig aspekt i bedömningen av lagens tillämpbarhet. Om en konsult är anställd för andra ändamål eller arbetar med olika typer av tjänsteleveranser, uppfylls inte lagens kriterier.
Domen betonar särskilt vad som menas med ”kontroll och ledning”. För att anses arbeta under kundföretagets ledning krävs att kundföretaget både styr arbetsuppgifterna, bestämmer hur arbetet ska utföras enligt företagets instruktioner, regler, och övervakar arbetet. I praktiken innebär det att hela ansvaret för arbetsledning behöver ha överförts till kundföretaget. Kundföretaget måste då ha både kompetens och resurser för att leda arbetet, samt befogenhet att göra detta enligt affärsavtalet. I det aktuella EU-fallet visade det sig att arbetsledningsrätten inte hade överförts fullt ut, vilket innebar att lagen inte var tillämplig. Detta skapar ett intressant tolkningsutrymme, särskilt för IT-konsulter som ofta arbetar självständigt utifrån konsultföretagets hela kompetensbas, där de följer kundföretagets mål men själva bestämmer hur arbetet ska genomföras. Enligt denna tolkning omfattas inte IT-konsulter av uthyrningslagen och kundföretag behöver därför inte erbjuda konsulten två månadslöner eller anställning efter två års arbete under en treårsperiod.
Vad kan då konsultföretagen göra? Birgitta menar att det är viktigt att tydligt specificera i affärsavtalet hur tjänsterna levereras samt vem som ansvarar för arbetsledning och arbetsmetoder. Hon anser dock att ytterligare vägledning från framtida rättsfall i svensk domstol behövs för att skapa större klarhet och tycker det är väldigt beklagligt att många beställare nu, med rädsla för att tvingas anställa eller betala ut två månadslöner i stället väljer att avsluta innovativa projekt.